آفتاب

فرانسه حمایت سازمان ملل از مبارزه با بوکوحرام را خواستار شد

فرانسه حمایت سازمان ملل از مبارزه با بوکوحرام را خواستار شد

وزیر امور خارجه فرانسه گفت، پاریس از درخواست اتحادیه آفریقا برای به دست آوردن حمایت شورای امنیت سازمان ملل از نیروهایش که در حال مبارزه با شبه‌نظامیان بوکوحرام هستند، حمایت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه این اظهارات خود را در سفرش به جمهوری چاد، کامرون و نیجر مطرح کرد. این سه کشور عملیات‌هایی را علیه شبه نظامیان بوکوحرام آغاز کرده‌اند که در اقدامات خشونت آمیز شش ساله خود در شمال نیجریه جان هزاران تن را گرفته‌اند.

فابیوس در پایتخت نیجر گفت: حمایت فرانسه از نیروی واکنش منسجم آفریقا قطعی است. فرانسه از درخواست اتحادیه آفریقا و دیگر کشورهای نگران برای به رای گذاشن قطعنامه‌ای در شورای امنیت حمایت می‌کند.

اتحادیه آفریقا ماه گذشته میلادی در نشستی در اتیوپی اجازه تشکیل نیروی مشترک کشورهای نیجریه، جمهوری چاد، کامرون، نیجر و بنین را صادر کرد.

مقامات ارشد آفریقایی گفتند، قطعنامه شورای امنیت می‌تواند حکم سازمان ملل را برای تشکیل این نیروی مشترک به همراه داشته باشد.

این نیرو به خاطر ناکامی نیجریه در شکست شبه نظامیان بوکوحرام تشکیل شده که در هفته های اخیر حملات بین مرزی را در منطقه دریاچه چاد به راه انداخته و صدها تن را در نیجریه گشته‌اند.

فابیوس در کنفرانسی خبری گفت: کاملا ضروری و واجب است که نیجریه به طور کامل در مبارزات علیه بوکوحرام شرکت کند. مشخصا اقدامات اندک اخیر دولت نیجریه دلگرم کننده است.

ارتش نیجریه گفت: نیروهای این کشور با حمایت حملات هوایی روز شنبه شهر مرزی "باگا" واقع در شمال شرق نیجریه را از دست بوکوحرام درآورند.

شهر باگا در مرز نیجریه با جمهوری چاد، نیجر و کامرون قرار دارد ومقر نیروهای چند ملیتی متشکل از نیروهای این چهار کشور است. باز پس گیری این شهر پیروزی مهمی محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N741640

وبگردی