آفتاب

آیا تا به حال دچار سکسکه شده‌اید؟

آیا تا به حال دچار سکسکه شده‌اید؟

رئیس اورژانس مرکز آموزشی درمانی فرشچیان همدان گفت: سکسکه به دنبال یک انقباض غیر‌ارادی عضله دیافراگم و عضلات بین دنده ‌ای بروز می کند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)_ منطقه همدان، دکتر "مجتبی خزائی" علل بروز سکسکه را متعدد دانست و افزود: سکسکه معمولاً به دنبال متسع شدن معده ایجاد می‌ شود.

وی ادامه داد: در موارد نادری سکسکه می ‌تواند نشان ‌دهنده یک بیماری زمینه‌ ای شدید باشد که از این موارد می‌توان به بدخیمی ‌ها، ام. اس و گاهی ضایعات عروق مغزی اشاره کرد.

رئیس اورژانس مرکز آموزشی درمانی فرشچیان تصریح کرد: حملات سکسکه معمولاً کمتر از 48 ساعت به طول می‌ انجامد که در این مواقع نیاز به درمان دارویی خاصی نیست.

وی تاکید کرد: اگر سکسکه بیشتر از دو روز و کمتر از یک ماه به طول انجامد به عنوان سکسکه مداوم شناخته شده و در صورتی که بیشتر از یک‎ ماه طول بکشد، سکسکه مقاوم نامیده می ‌شود.

دکتر خزائی ادامه داد: در هر دو صورت یاد شده، نیاز به بررسی پزشکی وجود داشته و معمولاً با دریافت شرح حال و انجام معاینات پزشکی توسط پزشک متخصص، علل زمینه‌ ای قابل تشخیص است.

وی در خصوص روش درمان سکسکه گفت: درمان سکسکه به طور معمول با رفع علت زمینه ‌ای صورت می‎ گیرد و اگر این علل زمینه ‌ای قابل تشخیص نباشد، درمان علتی انجام می ‌شود.

دکتر خزائی با اشاره به درمان علتی سکسکه گفت: از درمان ‌های علتی می‌توان به نگه‌ داشتن تنفس از‌جمله نفس کشیدن در داخل یک یک کیسه، قطع موقت تنفس و در بعضی موارد استفاده از مانورهایی مانند مانور والسالوا، مانور تحریک زبان کوچک و یا قرقره کردن آب سرد اشاره کرد.

وی در خصوص درمان دارویی سکسکه گفت: داروهای مورد استفاده در سکسکه شامل کلرپرومازین، پلازیل، بکلوفن، داروهای ضد‌تشنج و ضد‌افسردگی است.

رئیس اورژانس مرکز آموزشی درمانی فرشچیان تصریح کرد: در صورتی که بیمار به درمان دارویی پاسخ ندهد، می‌توان از درمان‌های مکمل و جایگزین استفاده کرد.

انتهای پیام

کد N741633

وبگردی