آفتاب

گزارش سالیانه دیده بان حقوق بشر از وضعیت حقوق بشر در آمریکا در سال 2014

گزارش سالیانه دیده بان حقوق بشر از وضعیت حقوق بشر در آمریکا در سال 2014

دیده بان حقوق بشر در بیست و پنجمین گزارش سالیانه خود (2015) در مورد وضعیت حقوق بشر در کشورها، وضعیت حقوق بشر در آمریکا در سال 2014 را نیز مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، در مقدمه این گزارش با ابراز نگرانی در بسیاری از حوزه های حقوق بشری، به نقض گسترده حقوق افراد در حوزه هایی همچون  دادگاه های کیفری، امور مهاجرت و پناهندگی، امنیت ملی، و قوانین آمریکا اشاره می شود و می افزاید اقلیت های نژادی و قومی، مهاجران، کودکان، افراد فقیر، و زندانیان اغلب از جمله افرادی هستند که از نقض حقوق خود در حوزه های مذکور رنج می برند. گزارش برای نمونه به قتل نوجوان سیاه پوست توسط پلیس آمریکا و سرکوب اعتراضات متعاقب بعدی آن و همچنین برخورد سرکوب کننده پلیس مرزی با مهاجران در مرزهای آمریکا ارجاع می دهد. این گزارش در حوزه امنیت ملی، برنامه های جاسوسی گسترده آژانس های امنیت ملی آمریکا را عامل نابودی آزادی بیان، رسانه، و تجمعات می داند. همچنین از تبعیض نژادی، بازپرسی های غیرعادلانه و پیگرد قانونی شهروندان مسلمان آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم، انتقاد می کند.

در بخش دیگری از مقدمه، به گزارش کمیته سنا درخصوص شکنجه های سازمان سیا اشاره می شود و عنوان می دارد: دولت اوباما هیچ اقدامی درخصوص برخورد با این مسئله انجام نداده است. بخش دیگری از مقدمه به افزایش سه درصدی جمعیت زندانیان در سال 2014 اشاره نموده و می افزاید آمریکا بزرگترین جمعیت زندانی را در بین کشورهای دنیا دارد.

 دیده بان حقوق بشر در بخش اصلی گزارش خود درخصوص وضعیت حقوق بشر در آمریکا، موضوعات زیر را مورد بررسی قرار داده است:

•1. تبعیض نژادی در سیستم قضایی کیفری

 در این بخش با اشاره به اینکه مدت زمان طولانی می باشد که سیستم قضایی آمریکا گرفتار تبعیض نژادی است، عنوان می دارد: آمار زندانیان سیاه پوست شش برابر زندانیان سفید پوست بوده و هم اکنون سه درصد از سیاه پوستان آمریکا زندانی هستند. همچنین با توجه به آمار برابر سیاه پوستان و سفیدپوستان درگیر در قاچاق مواد مخدر، اما تعداد سیاه پوستان مجازات شده بسیار بیشتر از سفید پوستان می باشد. در قسمت دیگری از این بخش ضمن اشاره به اینکه سیاه پوستان تنها 13 درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند اما 42 درصد زندانیان جرایم مواد مخدر را تشکیل می دهند، آمده است: سیاه پوستان آمریکا از این مسئله بسیار خشمگین هستند که اوج این خشم آنان را می توان در اعتراضات گسترده در فرگوسن و میسوری در پی قتل نوجوان سیاه پوست دید که متأسفانه جواب دولت آمریکا به اعتراضات مسالمت آمیز شهروندان دو شهر مذکور، بکارگیری زور، خشونت، گلوله های پلاستیکی، و سایر تاکتیک های ارعاب آور بود.

•2. شرایط زندان ها

در این خصوص با اشاره به برخی تصمیات اتخاذ شده درخصوص بهبود شرایط زندان ها در برخی ایالت ها مانند عدم استفاده از سلول های انفرادی طولانی مدت و همچنین نگه داشتن معلولان ذهنی در سلول های انفرادی، کماکان شرایط بسیاری از زندانیان بویژه کودکان را اسفناک توصیف نموده و از اینکه جوانان و نوجوانان محکوم به زندان سالیان طولانی را در این زندان ها به بطالت می گذرانند، ابراز نگرانی نموده است.

•3. فقر و دادرسی کیفری

 رنج ها و سختی های مربوط به بازداشت قبل از محاکمه متهمان فقیر در سراسر آمریکا از جمله مواردی است که در این قسمت به آن اشاره شده است، چرا که افراد فقیر در این کشور توانایی تهیه وثیقه برای آزادی مشروط خود را ندارند، به ویژه این که هزینه های دیوان عالی و نظارت بسیار سنگین می باشد. در همین رابطه، این گزارش از خصوصی سازی سرویس آزادی مشروط مجرمان در چندین ایالت آمریکا انتقاد نموده؛ زیرا سبب می شود تا شرکت های ارائه دهنده این سرویس صورت حساب های کلانی را در ازای ارائه خدمات به مشتریان خود صادر نموده و در صورتی که مشتریان توانایی پرداخت صورت حساب ها را نداشته باشند، دستگیر می شوند. از طرف دیگر، دولت هیچ نظارتی بر نحوه عملکرد و تعرفه گذاری این گونه شرکت ها ندارد و حتی در برخی از ایالت ها مانند ایالت جورجیا، قوانینی را جهت مصونیت بیشتر این شرکت ها از مجازات تصویب می نمایند.

 همچنین در انتقاد از سیستم قضایی آمریکا به گرفتن اعتراف اجباری از متهمان به ویژه متهمان مواد مخدر اشاره نموده و عنوان می دارد: متهمین تهدید می شوند که در صورت عدم اعتراف و رفتن به دادگاه، مجازاتی سه برابر زمانی که خود اعتراف نمایند، به آنها تحمیل می شود. نکته جالب توجه این است که تنها سه درصد متهمین درخواست ارجاع پرونده خود را به دادگاه دارند و مابقی در همان مراحل اولیه، اعتراف می نمایند.

 مجاز بودن تمامی دادگاه های آمریکا جهت تحت پیگرد قرار دادن کودکان زیر 18 سال همانند افراد بزرگسال و زندانی نمودن آنها، از دیگر موارد نقض حقوق بشر در سیستم قضایی آمریکا است که در این بخش از گزارش بدان پرداخته شده و می افزاید: تا پایان سال 2013، تعداد 1200 کودک در زندان های بزرگسالان و در کنار آنان زندانی بوده اند که ایالت فلوریدا بیشترین آمار را در این خصوص دارد. همچنین از زندان نمودن جوانان قاتل، بدون آزادی مشروط انتقاد می کند.

•4. حقوق افراد غیر شهروند

 در این گزارش ضمن اشاره به افزایش 361 درصدی آمار مهاجران دستگیر شده در مرزهای آمریکا نسبت به سال 2013، به افزایش اخراج پناهجویان و مهاجران از خاک آمریکا اشاره نموده و اضافه می نماید: دیده بان حقوق بشر در گزارشی مستند در اکتبر 2014 نشان داد که چگونه دولت آمریکا کودکانی را که از آمریکای مرکزی و از ترس جانشان به مرزهای ایالات متحده پناه می آورند، دستگیر و اخراج می نماید بدون اینکه به آنها هیچ گونه فرصتی جهت درخواست پناهندگی اعطاء کند. در ماه ژوئن 2014 آمریکا یک سوم خانواده های تازه دستگیر شده را از آمریکا اخراج نمود. حتی در مواردی که دولت آمریکا اطمینان داشت که اخراج برخی از خانواده ها از خاک آمریکا سبب به خطر افتادن جان آنها می شود، هیچ کمکی به آنها ننمود و حتی حاضر به اسکان آنها در کمپ های موقت نشد.

•5. حقوق کارگران

اشتغال صدها هزار کودک در مزارع آمریکا موضوعی است که از نظر دیده بان حقوق بشر بسیار نگران کننده می باشد. طبق این گزارش، آنها اغلب 10 ساعت یا بیشتر را در روز کار می کنند و در معرض آفت کش ها، بیماری های گرمازدگی و صدمات و جراحات قرار دارند. کار کردن کودکان در مزارع تنباکو امری عادی در آمریکا می باشد. این کودکان از تهوع و استفراغ، سردرد و دیگر عوارض ناشی از سموم نیکوتین رنج می برند. متأسفانه کنگره آمریکا نیز هیچ تصمیم قانونی درخصوص ممنوع کردن کار کودکان در مزارع تنباکوی آمریکا اتخاذ ننموده است.

•6. سیاست های درمانی

 در این بخش از گزارش ضمن بررسی وضعیت درمانی در آمریکا، بیشترین انتقاد خود را متوجه وجود موانع زیاد در سر راه سربازان مجروح آمریکایی در دسترسی به درمان پزشکی می نماید و می افزاید: صدها نفر از آنان، کمک پزشکی مناسبی را برای درمان اعتیاد و رفع بی خانمانی دریافت نمی کنند. اگرچه کنگره تصمیاتی را در این خصوص اتخاذ نموده، ولی تاکنون عملی نشده است. همچنین از اقدام درخصوص وضع مجازات های قانونی برای بیماران مبتلا به ایدز انتقاد نموده است.

•7. حقوق دختران و زنان

 در این بخش با اشاره به نیاز بیشتر حمایت های قانونی برای زنان و برخی تبعیض های اجتماعی در حق آنان، می افزاید: از هر پنج زن، یک نفر در دوران تحصیل مورد تجاوز جنسی قرار می گیرد که سیستم قضایی و پلیس رسیدگی مناسبی را درخصوص این گونه مسائل انجام نمی دهند.

•8. امنیت ملی

 این بخش بیشترین حجم را در گزارش دیده بان حقوق بشر به خود اختصاص داده است، چرا که ایالات متحده به بهانه امنیت ملی دست به نقض گسترده حقوق افراد در بسیاری از حوزه ها می زند. بر همین اساس، گزارش مذکور عنوان می دارد: برای سیزدهمین سال پیاپی، ایالات متحده افراد زیادی را در زندان گوانتانامو بدون  تفهیم هیچ گونه اتهام و یا محاکمه ای بازداشت نموده است. هم اکنون 143 بازداشتی در زندان گوانتانامو بازداشت هستند. در بخشی دیگر، به گزارش منتشره توسط دیده بان حقوق بشر در جولای 2014 (تیر1393) اشاره شده که نشان می دهد چگونه از مسلمانان به ویژه اقشار فقیر و ناتوان، بازپرسی های توهین آمیزی به بهانه مقابله با تروریسم توسط دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا به عمل آمده است. دولت آمریکا همچنین در محاکمه این افراد، حق قضاوت عادلانه را نقض نموده و آنان را با شرایط نامناسبی بازداشت کرده است. دولت آمریکا در عملیات های هدفمند در افغانستان، پاکستان، یمن و سومالی صدها غیر نظامی را کشته است. در این گزارش به حمله هواپیماهای بدون سرنشین دولت آمریکا به یک مراسم عروسی در یمن اشاره شده که منجر به قتل 12 فرد بی گناه گردید.

 انتشار گزارش 499 صفحه ای سنا در مورد شکنجه های سازمان سیا از دیگر مواردی است که در این گزارش بدان پرداخته شده است. به عقیده دیده بان حقوق بشر، روش های شکنجه ای که سیا از آن استفاده می نموده است، بسیار ظالمانه تر و گسترده تر از آن چیزی است که در گذشته گزارش می شد. دولت آمریکا در برخورد با مسببان این پرونده کوتاهی نموده است.

 در این گزارش، به برنامه های جاسوسی گسترده نهادهای امنیتی از شهروندان اشاره شده و می افزاید: دولت آمریکا میلیون ها پیامک، تماس های تلفنی و داده های اینترنتی را در سراسر دنیا جمع آوری و ذخیره می نماید. یافته های این گزارش نشان می دهد که بسیاری از رهبران مسلمان در آمریکا هدف جاسوسی های گسترده نهادهای امنیتی این کشور بوده اند.

ملاحظات

4949

کد N741072

وبگردی