آفتاب
یک کارشناس مهدویت:

جوانان دین‌گریز نیستند، بلکه در پی دین‌یابی هستند

جوانان دین‌گریز نیستند، بلکه در پی دین‌یابی هستند

یک کارشناس مهدویت گفت: ما باید برای رسیدن به فرهنگ و رفتار دینی جذابیت‌های توحیدی را جایگزین جذابیت‌های ظاهری کنیم . یعنی زیبایی ارتباط با خدا، نماز،‌ اهل بیت (ع) و سایر مسائل دین را برای جوانان تبیین کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل در گفت‌و‌گو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این‌که «ما در جامعه دچار یک اشتباهی شده‌ایم و تصور می‌کنیم که جوانان جامعه دین‌گریز هستند» اظهار کرد: جوانان جامعه ما دین‌گریز نیستند آن‌ها در پی دین‌یابی هستند و اینکه بخواهیم واژه دین‌گریزی را به دین اتلاق بدهیم واژه مطلوب و درستی نیست.

وی ادامه داد: به طور طبیعی انسان‌ها بر اساس فطرتی که دارند به دنبال رشد و تغییر هستند و همین تغییر و تحولات سبب می‌شود که نوع نگاهشان نسبت به مسائل پیرامون عوض شود. ما باید برنامه ریزی‌هایمان به گونه‌ای باشد که اگر نگاه‌ها تغییر کرد با تغییر این نگاه‌ها بتوانیم دین را به درستی معرفی کنیم.

این کارشناس مهدویت خاطرنشان کرد: جوانان امروز ما علاقمند به دین هستند و دین برای جوان مطبوع و مقبول است. شاید در جامعه با گروه‌های مختلفی مواجه شویم که فکر کنیم دین را نمی‌شناسند ولی اگر در عمق وجود آن‌ها وارد شویم می‌بینیم که در وجود آن‌ها با اصل دین هیچ مخالفت و مغایرتی نیست و اساسا فطرت انسان پاک است ولی یک سری اتفاقات روحی رخ می‌دهد که سبب می‌شود باورهای دینی و اعتقادات انسان‌ها و رفتار آن‌ها متفاوت شود.

کفیل اظهار کرد: تفکر غرب یک تفکر فردگرایی و انسان‌مدار است. یعنی در غرب حرف اول را انسان می‌زند ولی در تمدن مهدوی و اسلامی اینگونه نیست. خودخواهی انسان‌ها به خداگرایی تبدیل می‌شود و اگر می‌خواهیم در افرادی که از دین به نوعی فاصله گرفته‌اند تغییر ایجاد کنیم باید این تفکر را جا بیاندازیم که به جای اینکه فقط خودمان را ببینیم اجتماع و سایر انسان‌ها را هم مدنظر قرار دهیم.

وی اظهار کرد: اساسا انسان‌ها از دین بدشان نمی‌آید ولی نوع نگاه آن‌ها نسبت به دین متفاوت است. اگر در رفتار انسان‌ها دقت کنیم می‌بینیم که شاید فردی که حجاب ندارد در جایی که حجاب مقبولیت دارد حجابش را رعایت می‌کند. پس این نوع رفتار نشان می‌دهد که او از دین گریزان نیست ولی در عین حال می‌خواهد جذاب هم باشد. ما باید جذابیت‌های توحیدی را جایگزین جذابیت‌های ظاهری کنیم. یعنی زیبایی ارتباط با خدا، نماز،‌ اهل بیت (ع) و سایر مسائل دین را برای جوانان تبیین کنیم. اینگونه آن‌ها هم به رفتار دینی بر می‌گردند.

این کارشناس مهدویت افزود: همه از مراسم و مهریه سنگین برای ازدواج بدشان می‌آید ولی چه می‌شود که در جامعه اینجور رفتارهای نادرست ترویج پیدا می‌کند چون آن‌ها به اجتماع نگاه می‌کنند ولی ما باید کاری کنیم که انسان‌ها از خودخواهی به خود آگاهی برسند.

کفیل افزود: معلمان، اساتید و منبری‌های ما همه باید بدانند که مخاطبان آن‌ها انسان‌های متدینی هستند و با خود فکر نکنند که اینها متدین نیستند و ما هم هرچقدر از دین و رفتار دینی صحبت کنیم فایده‌ای ندارد. مثلا در بعضی از خبرگزاری‌ها می‌گویند اخبار دینی مخاطب ندارد در صورتی که اینگونه نیست. اگر در هر رسانه‌ای نیازهای دینی مردم را به زیبایی بیان کنیم آنگاه مردم جذب اینگونه مطالب می‌شوند و کمتر به سمت اخبار فوتبالیست‌ها و بازیگران می‌روند. ما باید جذابیت‌های دین را به درستی معرفی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به یکی دیگر از راهکارها برای بازگشت افراد به رفتار دینی گفت: یک موردی که در قرآن و سنت اهل بیت (ع) مدام به آن اشاره شده سخن از معاد و تربیت معادی است. معاد یعنی تغییر در رفتار. ما باید از قیامت استفاده کنیم و رفتار انسان‌ها را دینی کنیم. اگر از جهنم سخن می‌گوییم از بهشت هم سخن بگوییم. تبیین معاد به صورت یک مرجع کمک می‌کند که به سمت یک رفتار دینی برویم. قیامت برای سوزاندن انسان‌ها نیست. قیامت و معاد برای تغییر، رشد و تحول است. خداوند مدام از قیامت سخن می‌گوید تا مخلوقش تغییر یابد.

این کارشناس مهدویت افزود: ما در تربیت دینی خود از معاد کم استفاده می‌کنیم. معاد یعنی رشد، معراج، انس با ولایت و امامت. نکته بعدی که برای رسیدن به تربیت دینی باید به آن توجه کنیم شناخت نیازهای جامعه و پاسخگویی به آن‌ها است. بر اساس سنت انسان‌ها مدام به دنبال رشد و تغییر و تحول هستند. ما باید بر اساس الگوهای دینی این نیازها را پاسخگو باشیم.

کفیل در پایان گفت: برای بازگشت به رفتار دینی باید یک هویت دینی برای جوانانمان ایجاد کنیم. دین بحران هویت را حل می‌کند و امید و حرکت را برای جامعه به ارمغان می‌آورد ولی باید نیازهای جامعه را به طور اساسی بشناسیم و برای آن‌ها با کمک دین برنامه ریزی کنیم.

انتهای پیام

کد N740110

وبگردی