آفتاب

همه چیز درباره بیماری‌های ریوی شغلی

همه چیز درباره بیماری‌های ریوی شغلی

یک متخصص طب کار با بیان اینکه بی‌اطلاعی افراد شاغل از وجود مواد شیمیایی مضر، عاملی بر بروز علایم حاد تنفسی است، تاکید کرد: عامل زیانبار در محیط شغلی اعم از ویروس، باکتری، گازهای سمی، غلظت بالای مواد محرک و ذرات ریزی که به دلیل پروسه‌های صنعتی مایع و جامد به شکل گاز است، می‌تواند در ریه رسوب کند و باعث تخریب بافت ریه شود.

دکتر لعیا افشاری صالح در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه افراد حدود یک سوم شبانه روزشان را در محیط شغلی می‌گذرانند و شرایط کاری می تواند بر بسیاری از ارگان‌های بدن از جمله ریه اثر گذارد، گفت: عوامل زیانبار تنفسی در محیط‌های شغلی بسیار متنوع است و با پیشرفت علم، تکنولوژی، توسعه فن آوری‌ها و محصولات جدید هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود که در صورت کنترل نشدن مواجهات تنفسی شغلی، شاغلین صنایع و مشاغل مختلف ممکن است به بیماری ریوی شغلی مبتلا شوند.

وی در ادامه افزود: بیماری‌های ریوی شغلی طیف وسیعی از بیماری‌های ریوی را تشکیل می‌دهد که شامل آسم شغلی، بیماری‌های نسج ریه مانند سیلیکوزیس و آزبستوزیس، سرطان‌های ریه، بیماری‌های التهابی ریه است و این بیماری‌ها که بر اثر شغل فرد ایجاد می‌شوند، می‌تواند در اثر کار در یک محیط شغلی نامناسب تشدید شود.

این عضو هیات علمی گروه طب کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، خاطر نشان کرد: در صورت عدم رعایت اصول سلامت و ایمنی، بیماری می‌تواند پس از سال‌ها مواجهه با مواد زیان‌بار تنفسی، خود را به صورت سرفه، تنگی نفس و دفع خلط نشان دهد. همچنین در مواجهه با غلظت زیاد برخی مواد، علایم خود را به صورت یک بیماری حاد و شدید تنفسی بروز می‌دهد که گاه با سرماخوردگی یا عفونت‌های اکتسابی اشتباه گرفته می‌شود.

افشاری صالح با بیان اینکه ابتلا به بیماری آسم تنفسی تحت تاثیر تفاوت‌ها، عادات فردی و کنترل مواجهات است، تصریح کرد: عادات فردی نقش موثری در بروز بیماری‌ها دارد. برای مثال میزان بروز برخی بیماری‌های ریوی شغلی در افراد سیگاری نسبت به سایر افراد بیشتر است و لازم به ذکر است که رعایت اصول بهداشت حرفه‌ای نقش مهمی در جلوگیری از بروز علایم آسم تنفسی دارد.

این متخصص طب کار در پایان با اشاره به اینکه درصد بالایی از بیماری‌های شغلی درمان ناپذیر هستند، یادآور شد: بازگرداندن ریه به وضعیت سالم ابتدایی تا امروز از توان بشر خارج است که می‌توان برای تخفیف برخی علایم بیمار، درمان‌های علامتی از جمله تغییر روش زندگی را پیش گرفت. همچنین در موارد بیماری تنفسی حاد شغلی که گاهی فرد به اورژانس مراجعه می‌کند، درمان‌های ابتدایی مشابه سایر سندرم‌های تنفسی توسط متخصصان بالینی صورت می‌گیرد که ادامه درمان و اشتغال فرد با مشاوره و زیر نظر متخصص طب کار است.

انتهای پیام
کد N740018

وبگردی