آفتاب
نائب‌رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز:

محاکمه داعش در دیوان کیفری بین‌المللی امکان‌پذیر است

محاکمه داعش در دیوان کیفری بین‌المللی امکان‌پذیر است

نائب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: محاکمه داعش در دیوان کیفری بین‌المللی امکان پذیر است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حسین محمدنبی در نشست حقوق کیفری بین المللی و بررسی ابعاد جنایات صورت گرفته توسط داعش، اظهار کرد: اصل تساوی حاکمیت در منشور بین المللی سازمان ملل متحد مطرح شده است که بر اساس آن همه کشورها موظف به رعایت آن هستند.

وی گفت: فساد از همان آغاز وجود داشته مانند داستان هایبل و قابیل؛ بنابراین نقض حقوق بشر از همان ابتدا مطرح بوده و معاهداتی که در این زمینه تنظیم شده از نقض حقوق بشر و نسل کشی جلوگیری کرده و باعث حفظ کرامت انسان‌ها شده است.

وی ادامه داد: بر اساس معاهدات موجود دولت‌ها موظف هستند که حتی اسیر جنگی را شکنجه نکنند و بیمارستان ها را بمباران نکنند و هر اقدام دیگری که باعث نقض حقوق بشر می‌شود را انجام ندهند. همچنین ناقضین معاهدات مورد محاکمه قرار می گیرند.

وی با اشاره به اقدامات گروه داعش گفت: کشتار جمعی و بردگی و تجاوز اقداماتی است که از سوی گروه داعش انجام می‌شود. گروه داعش هم اکنون در سوریه و عراق و کلیه منطقه ترس و واهمه ایجاد کرده است.

نائب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت:‌ هرگونه حملاتی که از سوی کشوری علیه کشور دیگر اتفاق افتد، در دیوان کیفری بین المللی قابل تعقیب است. همچنین دادستان دیوان کیفری بین المللی می تواند برای حفظ افرادی که حقوقشان پایمال شده، دستور بازداشت افراد متجاوز را بدهد. حتی شورای امنیت هم می تواند برای ایجاد صلح این اقدامات را انجام دهد.

محمدنبی یادآور شد:‌ برخی از افراد مدتها به دنبال این بودند که گروهی را در منطقه ایجاد کنند تا با نام اسلام، اسلام را خراب کنند مانند گروه داعش. هم اکنون حملاتی که در فرانسه و بلژیک انجام شده، توسط همان گروه داعش اتفاق افتاده است و ناگفته نماند که عراق و قسمتی از مرز اردن باز هم در اختیار گروه داعش است.

انتهای پیام

کد N739652

وبگردی