آفتاب

دور هفتم مذاکزات حزب‌الله و المستقبل در ماه مارس/طرح‌ مبارزه با تروریسم چالش کنونی لبنان

دور هفتم مذاکزات حزب‌الله و المستقبل در ماه مارس/طرح‌ مبارزه با تروریسم چالش کنونی لبنان

با اینکه حزب الله و المستقبل توافق کرده‌اند تا هفته اول مارس جلسه هفتم مذاکرات خود را برگزار کنند و گروه‌های لبنانی بر سر لزوم ایجاد استراتژی ملی مبارزه با تروریسم توافق دارند، اما میزان اختلافات عمیق این گروه‌ها بر سر چگونگی اجرای این استراتژی مانع پیشرفت آن می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه الوطن چاپ عربستان، حزب الله و المستقبل توافق کرده‌اند تا هفته اول مارس جلسه هفتم مذاکرات خود را برگزار و در خصوص موضوع استراتژی و مبارزه با تروریسم که در راس اولویت‌های مذاکرات آن‌هاست، گفت‌وگو کنند. همچنین موضوع "گردان‌های مقاومت" در لیست ارائه شده توسط هیات المستقبل است.

همچنین سعد حریری، نخست وزیر پیشین لبنان و رئیس جریان المستقبل اعلام کرده که مذاکرات کنونی با حزب الله برای فراهم سازی شرایطی است که ثبات امنیتی و سیاسی را جهت بهبود وضع اقتصاد و معیشت تقویت کند.

وی در دیدار با هیاتی از مسئولان اقتصادی لبنان به ریاست عدنان القصار، وزیر اسبق اقتصاد اعلام کرد، ما به وضعیت اقتصادی کشور توجه می‌کنیم اما چالش‌های اجتماعی و اقتصادی بزرگتری در کشور ما وجود دارد که باید برای مقابله با این چالش‌ها راهکاری بیندیشیم. همچنین اوضاع سیاسی منطقه بر اوضاع اقتصادی ما تاثیر می‌گذارد. در اینجا نیز با چالش‌های جدیدی رو به رو می‌شویم.

در همین راستا احمد فتفت، عضو فراکسیون المستقبل اعلام کرد که المستقبل تصمیم گرفته تا با استفاده از امکانات خود به حمایت از کشور بپردازد و برای کارآمدسازی فعالیت نهادها و ایجاد استراتژی ملی جهت حمایت از لبنان تلاش کند.

وی گفت: جنگ ما علیه تروریسم کاملا واضح است.

در حالی که لبنانی‌ها بر لزوم ایجاد استراتژی ملی برای مبارزه با تروریسم توافق کرده‌اند اما مثل همیشه بر سر محتوای آن اختلاف دارند همانطور که استراتژی ملی دفاعی نیز با اختلافات مواجه بود.

سعد حریری که به محض بازگشت خود به لبنان خواهان ایجاد استراتژی مناسبی برای یکپارچه سازی لبنانی‌ها جهت مقابله با تروریسم شد پس از آن این مساله به بندی در لیست کار مذاکرات میان المستقبل و حزب الله تبدیل شد.

اما پس از آشکار شدن مواضع گروه‌ها نسبت به این استراتژی مشخص شد که میزان اختلافات عمیق میان گروه‌ها مانع پیشرفت امور شده است و تجربه مذاکرات ملی را که طی سال‌های گذشته در رسیدن به توافقی بر سر استراتژی دفاعی یکپارچه شکست خورد به یاد ما می‌آورد.

اختلافات بر سر این است که گروه 14 مارس اعلام کرده است که باید ماموریت مبارزه با تروریسم تنها منحصر به دولت و دستگاه‌های امنیتی آن شود اما گروه 18 مارس و حزب الله بر معادله "مردم، ارتش و مقاومت" به عنوان مساله‌ای مهم برای بحث در خصوص استراتژی مطرح شده تاکید دارند.

عمار حوری، نماینده جریان المستقبل در این باره اعلام کرد که گروه 14 مارس به طور کلی با این مساله که دولت شریکی در اتخاذ تصمیمات برای جنگ با تروریسم یا دیگر تصمیمات خود داشته باشد مخالف است و از تمامی طرف‌هایی که توانایی‌ و امکان مقابله با تروریسم را دارند می‌خواهد تا این امکانات را در اختیار دولت قرار دهند.

وی گفت: ما همچنین با درخواست سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان از نیروهای خود برای جنگ در خارج مخالفیم. میز مذاکرات میان حزب الله و المستقبل نیز مکان مناسبی برای گفت‌وگو در خصوص استراتژی مقابله با تروریسم نیست.

این مساله باید در کابینه یا در چارچوب کنفرانسی ملی بررسی شود.

در جلسه ششم مذاکرات المستقبل و حزب الله در خصوص درخواست‌ها برای رسیدن به استراتژی ملی مبارزه با تروریسم گفت‌وگو شد اما دو طرف به جزئیات این استراتژی که قرار است در جلسات بعدی در خصوص آن گفت‌وگو شود نپرداختند.

همچنین حزب الله معتقد است که باید در این استراتژی در خصوص معادله مردم، ارتش و مقاومت و نقش اساسی آن در طرح پیشنهادی ارتش استفاده شود.

منابع آگاه در حزب الله اعلام کرده‌اند که گفت‌وگو در خصوص هرگونه استراتژی در سایه مخالفت با همکاری با ارتش سوریه بی‌فایده خواهد بود.

همکاری میان ارتش لبنان و سوریه مساله‌ای مهم است که اختلافات زیادی بر سر آن وجود دارد. در حالی که گروه 8 مارس این همکاری را تایید می‌کند گروه 14 مارس کاملا با آن مخالف است.

منابع 8 مارس چهار مساله اساسی را که باید برای مبارزه با تروریسم ابتدا مورد بررسی قرار گیرند ارائه کرده است یکی مساله عقیدتی و فکری که باید اقداماتی برای پایان دادن به افکار تکفیری اتخاذ کرد. دوم مساله حمایت مالی از طریق مقابله با حمایت مالی از تروریست‌هاست. سوم نظارت امنیتی برای ممانعت از تشکیل باندهای تروریستی و مساله چهارم اقدام نظامی گسترده است.

این منابع بر لزوم تکیه بر تمامی گروه‌ها جهت مقابله با تروریسم تاکید دارند.

انتهای پیام

کد N739323

وبگردی