آفتاب

اخضر ابراهیمی: امیدوارم تجربه عراق در سوریه تکرار نشود/ بحران لیبی نیازمند مداخله عربی است

اخضر ابراهیمی: امیدوارم تجربه عراق در سوریه تکرار نشود/ بحران لیبی نیازمند مداخله عربی است

اخضر ابراهیمی با تاکید بر اینکه بحران سوریه راهکار نظامی ندارد گفت: امیدواریم تجربه تلخ از هم پاشیدگی ارتش و دولت عراق را در سوریه شاهد نباشیم. وی حل بحران لیبی را نیز نیازمند دخالت کشورهای عربی دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اخضر ابراهیمی، فرستاده سابق سازمان ملل واتحادیه عرب به سوریه در گفت‌وگو با روزنامه اماراتی الخلیج اعلام کرد: بحران سوریه بحرانی ترکیبی است و نظام سوریه معتقد است که در معرض توطئه خارجی قرار گرفته است. متاسفانه مخالفان سوری نیز پراکنده هستند و اتحاد ندارند. کشورهایی هم که از مخالفان حمایت می‌کنند با هم هماهنگ نیستند.

ابراهیمی گفت: هیچ راهکار نظامی برای سوریه وجود ندارد و باید از ارسال سلاح برای تروریست‌ها ممانعت به عمل آورد. نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز بر این مساله تاکید کرده که باید به راهکاری سیاسی برای بحران سوریه رسید.

فرستاده پیشین سازمان ملل به سوریه خاطرنشان کرد: استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه اعتراف کرده که موضوع آسان نیست. وی دیدگاه‌هایی در خصوص توقف درگیری‌ها در سوریه دارد که می‌خواهد در حلب آن را اجرایی کند. در نهایت راهکار بحران سوریه سیاسی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما در عراق به دلیل از هم پاشیدگی ارتش و حزب بعث تجربه تلخی را شاهد بودیم امیدوارم این تجربه در سوریه تکرار نشود. بی‌تردید ما به روند سیاسی در سوریه نیاز داریم.

وی در خصوص موضع ترکیه گفت: ترکیه‌ای‌ها فکر می‌کنند همه کار برای حل بحران سوریه انجام داده‌اند. آنها می‌گویند احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه زمانی که وزیر خارجه بود 14 بار به سوریه سفر کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز حدود چهار یا پنج بار به سوریه سفر کرده تا نظام و مخالفان را برای پذیرش طرح خود جهت حل بحران ترغیب کند اما هردو شکست خوردند.

اخضر ابراهیمی گفت: جوانانی که دست به عملیات انتحاری چه در پاریس و چه در دیگر کشورها می‌زنند همان کسانی هستند که در مدراس خود ما درس می‌خوانند پس چرا باید دست به چنین اقداماتی بزنند. این مساله نشان می‌دهد که ما باید از طریق مقابله با فساد و ناامیدی و اعطای فرصت شغلی به جوانان از پیوستن آنها به گروه‌های تروریستی جلوگیری کنیم. مقابله با تروریسم در هر مکانی با مکان دیگر تفاوت دارد. حملات هوایی در سوریه و عراق لازم است اما باید بخشی از یک برنامه سیاسی کامل باشد.

آیا عاقلانه است که بگذاریم آنچه در موصل رخ داد در مناطق دیگر رخ بدهد. آنچه که مهم است ایجاد طرحی سیاسی عاقلانه و طولانی مدت برای مقابله با تروریست‌هاست.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: معتقد نیستیم که اسرائیل در حال حاضر با خطر مواجه باشد. عرب در حال حاضر خود را نابود می‌کنند اما اسرائیل راحت نشسته و خیر و خوبی‌هایی را که از آسمان برایش می‌بارد (درگیری اعراب) می‌شمارد.

وی در خصوص مصر نیز گفت: مصر کشور بزرگی است اما مثل دیگر کشورها نیاز به نظامی دموکرات دارد. همواره گفته می‌شد که طرف اصلی اسلام سیاسی در مصر اخوان المسلمین است پس آیا امکان حضور این گروه در روند دموکراسی کشور وجود دارد.

وی در خصوص لیبی نیز تصریح کرد: معمر قذافی (دیکتاتور سابق لیبی) لیبی را به زرادخانه سلاح سبک و سنگین تبدیل کرد. نباید لیبی را به حال خود رها کنیم لیبی پیش از آنکه نفت در این کشور کشف شود از فقیرترین کشورهای جهان بود.

ابراهیمی ابراز امیدواری کرد که مصر و الجزایر ساختار کاری مشترکی را با تونس جهت همکاری برای کمک به لیبی تدوین کنند و کشورهای غربی نیز از آن حمایت به عمل آورند. وی گفت: هیچ تردیدی نیست که بحران لیبی نیاز به مداخله عربی به ویژه از جانب مصر و الجزایر دارد.

انتهای پیام

کد N739198

وبگردی