آفتاب

عقب‌نشینی داعش از یکی از پایگاه‌های خود در موصل/عراق از آمریکا تجهیزات کشف بمب خرید

عقب‌نشینی داعش از یکی از پایگاه‌های خود در موصل/عراق از آمریکا تجهیزات کشف بمب خرید

منابع آگاه اعلام کردند که در پی حملات ائتلاف، داعش از یکی از پایگاه‌های اصلی خود در جنوب موصل عقب نشینی کرده است، همچنین رئیس اقلیم کردستان عراق با بیان اینکه جنگ با داعش جنگ همگان است بر لزوم بستن تمامی مراکزی که افکار تکفیری را گسترش می‌دهند، تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه العربیه اعلام کرد که داعش از یک پایگاه اصلی خود در جنوب موصل به دنبال حملات ائتلاف عقب نشینی کرده است.

منابع کرد عراقی اعلام کردند که نیروهای پیشمرگ حمله داعش به ارتفاعات «سلطان عبدالله در جنوب «محمود» و روستاهای «وادی غراب» و «تل الریم» در محور الکویر واقع در شمال غرب عراق را ناکام گذاشتند.

به گزارش این منابع، داعش با خمپاره پایگاه‌های پیشمرگ‌ها در این مناطق را بمباران کرد.

در حمله نیروهای پیشمرگ 27 تن از اعضای داعش کشته شدند.

در همین حال یک منبع محلی در نینوا اعلام کرد که اعضای داعش کلیسای «مریم العذراء» در شمال موصل را منفجر کردند.

داعش این کلیسا را به عنوان مقر رهبران اروپایی و عربی خود قرار داده بود.

حاکم الزاملی‌، رئیس کمیته امنیت و دفاع در پارلمان نیز اعلام کرد که نیروهای دولتی عراقی در عملیات خود برای آزادسازی شهر البغدادی واقع در غرب رمادی به خوبی پیش می‌روند و تعدادی از مناطق آن را آزاد کرده‌اند. در حال حاضر نیز داعش در مناطق مشخص تحت محاصره قرار دارد.

الزاملی‌ گفت: نیروهای عراقی مانع از وقوع کشتار جدیدی مثل کشتار پایگاه اسپایکر در البغدادی شدند‌، آزاد سازی مناطق این شهر تنها با مشارکت ساکنان آن امکان پذیر است.

شبکه سی ان ان نیز اعلام کرد که اعضای داعش به مقادیر زیادی سلاح آمریکایی در الانبار عراق دست یافته‌اند. این شبکه جزئیات بیشتری در این خصوص نداد.

از سوی دیگر منابع محلی در استان نینوا اعلام کردند که داعش بیش از 8000 جلد کتاب و نسخه‌های خطی با ارزش را در کتابخانه مرکزی شهر موصل به آتش کشید.

این کتابخانه یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های تاریخی در نینوا محسوب می‌شود.

نایف الشهری‌، عضو کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق نیز اعلام کرد که حیدر العبادی‌، نخست وزیر عراق و رهبران نظامی این کشور کسانی‌اند که موعد آغاز عملیات پاکسازی استان نینوا را مشخص می‌کنند.

وی گفت: تمامی رهبران نظامی آمادگی خود را برای پاکسازی نینوا با نظارت حیدر العبادی اعلام کرده‌اند.

همچنین برخی شاخص‌ها نشان می‌دهد که روحیه اعضای داعش به دلیل شکست‌های متعدد پایین آمده است. شرکت سی اس آی آمریکا اعلام کرد که وزارت دفاع عراق خودروهایی را از نوع هاسکی 2 جی برای کشف بمب و مواد منفجره با قراردادی به ارزش 73 میلیون دلار از این شرکت خریداری کرده است که می‌توانند در تقویت توانایی‌های عراق برای مقابله با داعش سهیم باشند.

در همین راستا اعضای داعش فایل تصویری را از 21 تن با لباس نارنجی منتشر و اعلام کردند که این افراد از نیروهای پیشمرگ و افسران کرد در ارتش عراق هستند.

در این فایل تصاویری از این افراد در داخل قفس آهنی شبیه قفسی که معاذ الکساسبه‌، خلبان اردنی در داخل آن بود،‌ نشان داده شده است.

یکی از سخنگوهای داعش در این مصاحبه‌هایی را با اسیران کرد به زبان کردی انجام می‌دهد و از نیروهای پیشمرگ و مسئولان کرد به دلیل مشارکت در ائتلاف ضد داعش انتقاد می‌کند.

از سوی دیگر مسعود بارزانی‌، رئیس اقلیم کردستان عراق با جک رید‌، سناتور آمریکایی و هیات همراه وی در اربیل دیدار و با وی در خصوص اوضاع سیاسی و امنیتی عراق بحث و گفت وگو کرد.

بارزانی به پیروزی‌های پیشمرگ و نیروهای عراقی در مقابله با داعش اشاره و تاکید کرد: تنها یک راه برای مقابله با ترویست‌ها وجود دارد و آن شکست دادن و مقابله با آنهاست.

وی گفت: این جنگ تنها جنگ اقلیم کردستان یا کشورهای عضو ائتلاف نیست بلکه جنگ همگان است برای همین باید کسانی که خواهان آزادی و کرامت انسانی هستند در این جنگ علیه تروریست‌ها شرکت کنند.

بارزانی خاطر نشان کرد: مقابله با تروریست‌ها تنها نباید به راهکار نظامی محدود شود بلکه باید از نظر فکری و اقتصادی نیز با داعش مقابله کرد و تمامی کشورها باید مراکزی را که افکار تکفیری و تروریستی را گسترش می‌دهند ببندند.

وی گفت: سرنوشت کسانی که به داعش کمک کرده‌اند مشکل سرنوشت خود داعش است.

جک رید نیز بر لزوم حمایت تسلیحاتی از نیروهای پیشمرگ و تقویت روابط میان آمریکا و اقلیم کردستان تاکید کرد.

انتهای پیام

کد N739010

وبگردی