آفتاب

نگرانی آمریکا و اسراییل از فروپاشی تشکیلات خودگردان

نگرانی آمریکا و اسراییل از فروپاشی تشکیلات خودگردان

ایرنا نوشت:

روزنامه القدس العربی چاپ لندن از نگرانی آمریکا و اسراییل از انحلال تشکیلات خودگردان فلسطین خبر داد.

این روزنامه روز یکشنبه در تحلیلی نوشت: این نخستین بار نیست که سخن از انحلال تشیکلات خودگردان فلسطین مطرح می شود و احتمالا آخرین بار هم نخواهد بود، ولی برخی تحولات منطقه ای و بین المللی به ویژه نتایج احتمالی این تحول، به این موضوع ابعاد جدیدی داده است.

یکی از این پیامدها احتمال بازگشت به گزینه مقاومت نظامی از سوی فلسطینیان به عنوان تنها انتخاب باقی مانده برای مقابله با اشغالگری رژیم صهیونیستی است.

القدس العربی افزود: طبق پیش بینی ها، تشکیلات خودگردان فلسطین ممکن است در نشست ماه آینده کادر مرکزی خود در صورت ادامه محاصره مالی تحمیل شده از سوی اسراییل و جامعه عربی و بین المللی، تصمیم به انحلال یا توقف همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی بگیرد.

این روزنامه اضافه کرد : نخست وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو در بیست و چهار ساعت گذشته دو هشدار در این زمینه دریافت کرد که به سختی می توان در جدیت آنها تردید داشت.

به نوشته این روزنامه ، هشدار وزارت خارجه آمریکا هم صدا با کشورهای عربی نسبت به فروپاشی تشکیلات خودگردان با استقبال ارتش رژیم صهیونیستی مواجه شد و به نوشته روزنامه صهیونیستی معاریو، ارتش نیز با هشدار به رژیم اسراییل آن را از پیامدهای منفی این تحول برحذر داشت.

جنیفر ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که صورت عدم تامین منابع مالی مورد نیاز تشکیلات خودگردان، ما نسبت به توانایی ادامه کار آن شک داریم.

وی این منابع مالی را شامل پرداختهای ماهانه درآمدهای مالیاتی است که توسط اسراییل به حساب تشکیلات واریز می شود و نیز کمکهای حامیان مالی (خارجی) تشکیلات عنوان کرد که اسراییل باید اجازه پرداخت آنها را بدهد.

این هشدار آمریکا در خصوص توقیف اموال تشکیلات خودگردان، طبعا به مذاق اسراییلی ها خوش نیامده است. نگرانی واشنگتن البته بیشتر به خاطر پیامدهای منفی انحلال تشکیلات خودگردان بر امنیت اسراییل است تا اینکه ناشی از نگرانی برای خود فلسطینیها و نرسیدن آذوقه به آنها باشد.

رژیم صهیونیستی در واکنش به درخواست فلسطینیان برای عضویت در دادگاه جنایی بین المللی، بهمن ماه از واریز 127میلیون دلار درآمدهای مالیاتی به حساب تشکیلات خودگردان جلوگیری کرد تا فلسطینیان از پیگیری بین المللی اسراییل به جرم ارتکاب جرایم جنگی دلسرد شوند. این اموال برای ادامه فعالیت تشکیلات خودگردان حیاتی است، زیرا حدود دو سوم منابع مالی تشکیلات را به خود اختصاص می دهد و برای پرداخت 150هزار کارمند خود به آن نیاز دارد.

رژیم صهیونیستی به منظور تنبیه تشکیلات خودگردان، اقدام به توقیف اموال این تشکیلات کرده و تشکیلات خودگردان هم به منظور پیگرد قانونی این رژیم به دلیل جنایات جنگی در نوارغزه و تعیین موعد مشخص برای حل مساله فلسطین و پایان دادن به اشغال سرزمینهای فلسطینی، دست به این کار زد.

از سوی دیگر ارتش اسراییل با ارایه سنارویهای متفاوت محتمل، نتانیاهو را نسبت به پیامدهای اقدامات ضد فلسطینی برحذر داشته، زیرا کوچکترین رویارویی بین شهرک نشینان و فلسطینیان یا پرتاب حتی یک بطری آتش زا می تواند به سرعت اوضاع را متشنج کرده و دامنه بحران را به دیگر نقاط بکشاند.

منابع آگاه اعلام کردند که ضعف سلطه تشکیلات خودگردان می تواند به قدرت گرفتن دیگر گروهها و سازمانها و در نتیجه افزایش تنشها منجر شود.

القدس العربی افزود: برخی منابع ارتش رژیم صهیونیستی نیز معتقدند که ماه آینده میلادی موعدی تعیین کننده در این تنشها خواهد بود و ارتش و نیروهای امنیتی صهیونیستی در برهه اخیر فعالیتهای خود را مضاعف کرده اند تا بتوانند سلاحها و تجهیزات یا منابع مالی را که ممکن است در صورت بالاگرفتن تنش مورد استفاده فلسطینیان قرار گیرد، کشف کنند.

این روزنامه نوشت: محاصره اقتصادی تشکیلات خودگردان، این تشکیلات را در برابر انتخاب بین دو گزینه صرفنظر از پیگرد بین المللی جنایات اسراییل در غزه یا صرفنظر کردن از دریافت منابع مالیاتی شهروندان فلسطینی قرار داده و واقعیت این است که انصراف از هر یک از این دو گزینه، غیرقابل بررسی است حتی اگر ادامه این وضع منجر به انحلال تشکیلات خودگردان شود.

برای بسیاری از فلسطینیان موارد نگران کننده مورد نظر جنیفر ساکی یا ارتش اسراییل مطرح نیست، زیرا وضع آنان از این بدتر نمی شود، بنابر این آنها ترجیح می دهند به نقطه آغاز بازی برگشته و بگویند که باید با اشغال ظالمانه و نظامی سرزمینهایمان مبارزه کنیم و دست به مقاومتی همه جانبه از هر راه ممکن و با توسل به تمام قوانین بین المللی و رویکردهای ایدئولوژی بهره بگیریم .

این روزنامه اضافه کرد : در حوزه جهان عرب هم بسیار شرم آور است که کشورهای عربی شاهد گرسنگی ملت برادر خود با توجه به ادامه ممانعت اسراییل از پرداخت حقوق کارکنان تشکیلات خودگردان برای سومین ماه متوالی باشند، انتظاری که از این کشورها می رود، بسیار فراتر از صرفا پرداخت این حقوق معوقه است، زیرا اگر اسراییل رویه قلدری را در پیش نمی گرفت، این وضع پیش نمی آمد.

انتظاری که از تشکیلات خودگردان می رود هم مقاومت در برابر این رویکرد اسراییل و اصرار بر تامین حقوق مردم فلسطین به ویژه بازگرداندن مساله فلسطین به صدر اولویتهای بین المللی و دعوت همه گروههای فلسطینی به وحدت و یکپارچگی است، قطعا این آخرین چیزی است که اسراییل و ایالات متحده در این میان نمی خواهند.

اقتصاد فلسطین با کمبود منابع مالی مواجه است، زیرا تامین کنندگان مالی هنوز نسبت به پرداخت 5.4 میلیارد دلار از تعهدات خود در قبال این تشکیلات اقدام نکرده اند.

صندوق بین المللی پول نیز در تابستان گذشته اعلام کرد: با توجه به افزایش تنشها در کرانه غربی و قدس شرقی اقتصاد فلسطین در سال 2014 بیشترین انقباض را از سال 2006 به این سو داشته است.

سازمان ملل هم چهارشنبه گذشته ضمن هشدار نسبت به افزایش تنش بین اسراییل و فلسطین، از طرفین خواست از هر اقدامی که منجر به افزایش تنشها شود، خودداری کنند.

4949

کد N738987

وبگردی