آفتاب

نخست وزیر سابق اوکراین: سفارت آمریکا طرح کودتا را نوشت

نخست وزیر سابق اوکراین: سفارت آمریکا طرح کودتا را نوشت

نخست وزیر سابق اوکراین گفت که متن کودتای سال گذشته در کشورش، نوشته اپوزیسیون کی‌یف نبود بلکه طراحی سفارت آمریکا بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل خبرگزاری ایتارتاس، نیکولای آزاروف، نخست وزیر سابق اوکراین در دوران ویکتوریانوکوویچ گفت: طرح کودتا در کی‌یف نوشته نشد بلکه این کار در سفارت آمریکا انجام شد و اصلی‌ترین عروسک‌های آن در میدان (میدان استقلال در کی‌یف) نبودند.

این انسان‌های احمق نه تنها چیزی را مدیریت نکردند بلکه بر چیزی هم نفوذ نداشتند.

به گفته وی، غرب از سیاست‌های ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری وقت اوکراین ناراضی بود چرا که وی در دروان حکومتش گفته بود که به ناتو نمی‌پیوندد.

نخست وزیر سابق اوکراین افزود: این سیاست مورد نظر آمریکا و برخی از شرکای آن در اتحادیه اروپا نبود آنها همواره به ما دستورالعمل‌ می‌دادند. پس از آن آنها اقدامات خود را آغاز کردند و ما چندان توجهی به آن نکردیم.

به عقیده آزاروف غرب از تردید یانوکوویچ درباره امضای توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا ناراضی بود.

وی افزود: ما درباره امضای توافقنامه با اتحادیه اروپا بسیار بحث و گفت‌وگو کردیم و سرانجام به این نتیجه رسیدیم که امضای آن ضرر اقتصادی هنگفتی را به کشور تحمیل می‌کند و سرانجام نیز این اتفاق رخ داد. پس از آن فشار مضاعف از سوی رهبران اتحادیه اروپا آغاز شد. این فشارها برای این بود که ما تردید را کنار بگذاریم و توافق با اتحادیه اروپا را امضا کنیم. آنها به دنبال بهانه‌ای بودند تا قدرت را سرنگون کنند. آنها به ما گفتند اگر شما توافق را امضا نکنید، دولت دیگری آن کار را می‌کند.

بنابه اظهارات آزارف، این بهانه با برخورد با راهپیمایی حامیان همبستگی با یورو از سوی نیروهای "میدان" ایجاد شد. وی گفت: اقدام مذکور قبلا برنامه‌ریزی شده بود. این راهپیمایی بی جان بود. سازماندهندگان می‌دانستند که نمی‌توانند این جمعیت را بدون تعدادی قربانی به تحرک وادار کنند. آنها دوربین‌ها را به میان تظاهرکنندگان بردند. تصاویری از صورت‌های کتک خورده نشان دادند. تاکید می‌کردند که کودکان مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. سیگنال‌هایی از طریق شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون منتشر می‌شد. این به سازمان دهندگان اعتراضات اجازه داد که بگویند که دست رژیم به خون آلوده است. این دقیقا همان اتفاقی بود که در مصر و لیبی رخ داد.

آزاروف در مصاحبه خود با شبکه تلویزیونی ان تی وی (NTV) درباره مذاکرات یانوکوویچ با اپوزیسیون گفت: یاتسنیوک (نخست وزیر کنونی اوکراین) هر روز به سفارت آمریکا می‌رفت تا دستورالعمل‌ها را بگیرد؛ اینکه چه بگوید و چه درخواستی داشته باشد. نهایتا توافقی میان یانوکوویچ و رهبران اپوزیسیون به امضا رسید تا درگیری‌ها به صورت مسالمت آمیز حل شود و برخی از کشورهای اروپایی نیز ضامن اجرای آن بودند اما هیچ فردی به جز یانوکوویچ به آن پایبند نبودند.

نخست وزیر پیشین اوکراین گفت: اتفاقاتی که پس از آن رخ داد را نمی‌توان چیزی جز کودتا دانست. یانوکوویچ، رئیس جمهور قانونی بود. او نگفت که از قدرت کناره گیری می‌کند. او را سرنگون کردند و باید به آن اذعان کنند. اطمینان دارم که کودتا رخ داده است. این حقیقت که یانوکوویچ اجازه نداد دیگران وی را بشکنند، اقدامی مثبت بود. اوکراین به کدام طرف می‌رود؟ تخریب، افول، از دست دادن ذخایر، جنگ و کشتن شهروندان. چه چیزی می‌تواند دلیل جشن گرفتن باشد؟ باید بروید شمع روشن کنید و درخواست آمرزش کنید.

انتهای پیام

کد N738768

وبگردی