آفتاب
در گفت وگو با ایسنا مطرح شد

توضیحات سفیر ترکیه درباره روابط با ایران، ممانعت از ورود تروریست‌ها و ...

توضیحات سفیر ترکیه درباره روابط با ایران، ممانعت از ورود تروریست‌ها و ...

رضا هاکان تکین از چند ماه گذشته به عنوان سفیر جدید ترکیه در تهران شروع به کار کرده است.

وی با بیان اینکه حجم کاری و رفت‌وآمد مقامات میان دو کشور باعث شده است که نتواند پا را از تهران بیرون بگذارد، می‌گوید اولین‌بار است که در ایران حضور می یابد، ایران را همانند خانه‌اش می‌داند، از همه چیز راضی است؛ به غیر از ترافیک سرسام‌آور و آلودگی هوای پایتخت که تنها درد این دیپلمات ترک نبوده و همه تهرانی‌ها از این معضل رنج می‌برند.

وی با رد هرگونه ارتباط ترکیه با گروه تروریستی داعش می‌گوید در طول یک سال گذشته حدود 1200 نفر تبعه خارجی به کشورهایشان بازگردانده شده‌اند و حدود 10 هزار نفر خارجی ممنوع‌الورود شده‌اند.

هنوز تاریخ سفر اردوغان به تهران مشخص نیست

سفیر ترکیه در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره سفر رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در پاسخ به سفر حسن روحانی رییس جمهور ایران به آنکارا گفت: امیدواریم که این سفر در آینده نزدیک انجام شود. ابتدا ماه ژانویه برای انجام این سفر در نظر گرفته شد که با توجه به برنامه روسای‌جمهور دو کشور، امیدواریم که این سفر هرچه سریع‌تر انجام گیرد. ممکن است این سفر پیش از نوروز یا بعد از آن انجام شود. هنوز تاریخ دقیقی اعلام نشده است.

توافق تجارت ترجیحی در نتیجه یک مذاکرات 10 ساله‌ انجام گرفته است

هاکان تکین در پاسخ به سوالی درباره توافقنامه تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه تشریح کرد: این توافق امکان تخفیف گمرکی در برخی اقلام را برای دو کشور به همراه دارد. بیشتر کالاهای ترکیه مطرح شده در این توافق، در حوزه صنایع بوده درحالی‌که بیشتر کالاهای ایران در حوزه کشاورزی است. این توافق در نتیجه یک مذاکرات 10 ساله‌ انجام گرفته است.

سفیر ترکیه

واکنش برخی در داخل علیه توافق تجارت ترجیحی

وی ادامه داد: البته می‌دانیم که نسبت به این توافق واکنش‌هایی در داخل ایران ایجاد شده است و این واکنش‌ها را درک کرده و طبیعی‌ می‌دانیم. زیرا برخی از تولیدکنندگان بر این باورند که با ورود کالاهای ترکیه میزان تولید آن‌ها کاهش می‌یابد اما ما فکر می‌کنیم که در بلندمدت این توافق می‌تواند به نفع ایرانی‌ها باشد. این یک رقابت است این توافق می‌تواند هم برای ایران و ترکیه امکانات و فرصت‌های خوبی فراهم کند. در هفته‌های آتی جلسه‌ای در این‌باره انجام می‌شود اگر نواقصی در این موافقتنامه برطرف شود.

تجارت آزاد از اهداف توافق تجارت ترجیحی

سفیر ترکیه در تهران اضافه کرد: تجارت آزاد یکی از اهداف این موافقنامه است. در طول ده سال اخیر برخلاف گذشته که ترکیه اقتصاد بسته‌ای داشت تجارت آزاد داشت. در ابتدا تصور می‌کردیم که اگر اقتصاد خود را باز کنیم و از صنایع داخلی حمایت نکنیم در این صورت این ترس وجود داشت اما بعد همه مسائل حل شد و صنایع گسترش یافت اکنون در ایران نیز چنین وضعیت مشابه دیده می‌شود.

امکان اعلام اجرای حذف دلار در مبادلات تجاری در سفر اردوغان به تهران

وی درباره حذف دلار در مبادلات تجاری تهران - آنکارا گفت: حذف دلار از مبادلات تجاری دو کشور یکی از مسائل مهم است که در دیدارهای دو طرف همواره مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار می‌گیرد. زیرا جایگزینی پول دو کشور می‌تواند هم محدودیت‌های موجود را از بین ببرد و هم تجارت میان دو کشور را بسیار راحت و تسهیل کند. دو طرف در این‌باره مصمم هستند و اراده کافی وجود دارد و در صورت آماده‌سازی امور باید مشورت‌هایی انجام شود. مذاکرات در این‌باره ادامه دارد، امیدواریم که این مساله هم در کنار مسائل دیگر به هنگام سفر اردوغان به ایران اعلام عمومی شود.

هاکان تکین درباره تاثیر تحریم‌ها بر تصمیم دو کشور بر جایگزینی پول ملی به جای دلار اضافه کرد: این اقدام در جهت دور زدن تحریم‌ها انجام نگرفته است. تنها برای تسهیل‌سازی و ارتقای حجم مبادلات تجاری میان دو کشور انجام می‌گیرد اگرچه ما به کارآمدی تحریم‌ها علیه ایران اعتقادی نداریم اما پیرو تحریم‌های اعمال شده از سازمان ملل هستیم. در کنار تحریم‌های اعمالی، فضا برای همکاری و پتانسیل وجود دارد. اگرچه نمی‌توانیم تحریم‌ها را نادیده بگیریم اما می‌توانیم همکاری‌های دو کشور را گسترش دهیم.

توافق ترانزیتی ایران - ترکیه موقتی نیست

مشکلاتی درباره اجرای توافق ترانزیتی ایران - ترکیه وجود دارد

وی درباره توافق ایران و ترکیه در مورد مشکل ترانزیت ایران - ترکیه گفت: این توافق انجام شده میان دو کشور موقت نیست اما مانند هر توافق دیگری باید بر اساس نیازها و ملزومات مورد بازنگری قرار گیرد. این توافق در دوران سفر محمود واعظی وزیر ارتباطات ایران به ترکیه انجام گرفت و این توافق به امضا رسید. اکنون از طریق ترکیه، کامیون‌های ایران می‌توانند به سمت اروپا بروند و از طریق ایران نیز کامیون‌های ترکیه می‌توانند به آسیای میانه رهسپار شوند. اما به هنگام اجرای این توافق هنوز مشکلات و نواقصی از سوی هر دو طرف وجود دارد و برای برطرف کردن این مشکلات امکان بازنگری و تجدیدنظر در این توافق وجود دارد. آن مشکل اصلی برطرف شده و مشکلات جزئی با حسن نیت قابل رفع است.

سفر چهار وزیر دولت ترکیه در دو ماه گذشته به ایران

سفیر ترکیه در تهران درباره رفت و آمد مقامات دو کشور افزود: در طول دو ماه گذشته چهار وزیر دولت ترکیه به تهران سفر کرده و با مقامات ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. تماس‌ها به صورت مداوم ادامه دارد. اکنون مهم‌ترین اتفاق پیش رو میان دو کشور سفر اردوغان است که سفر اخیر وزرا نیز در جهت آماده‌سازی این سفر بوده است.

روحانی خواهان گسترش گردشگری در ایران است

وی درباره همکاری‌ ایران و ترکیه در زمینه گردشگری خاطرنشان کرد: روحانی بسیار خواهان گسترش گردشگری در ایران است، با توجه به تجاربی که ترکیه دارد دو کشور می‌توانند در این زمینه با یکدیگر همکاری کنند. در ایران پتانسیل بالایی برای گردشگری و توریسم وجود دارد.

هنوز ایران آماده همکاری برای گسترش همکاری‌ها برای خطوط هوایی نیست

پرواز مستقیم تهران- آنکارا نداریم

وی با اشاره به گسترش خطوط پرواز هواپیمایی ترکیه به ایران، گفت: اکنون از 7 استان ایران پرواز مستقیم به ترکیه انجام می‌شود. ما آماده گسترش پرواز میان دو کشور هستیم اما به نظر می‌رسد که هنوز ایران به آن آمادگی دست نیافته است. تنها به استانبول خطوط هواپیمایی داریم، حتی پرواز مستقیم تهران- آنکارا نداریم.

تقویت داعش چه نفعی برای ترکیه می‌تواند داشته باشد؟

سفیر ترکیه در تهران درباره انتشار اخباری در داخل و خارج مبنی بر حمایت ترکیه از داعش گفت: ترکیه در میان دو کشور عراق و سوریه قرار گرفته است که مرزهای مشترک با آنها دارد. حمایت ترکیه از چنین گروه تروریستی نمی‌تواند حتی موضوع بحث باشد، هم‌چنین با توجه به اینکه ترکیه با سوریه و عراق مرزهای مشترک طولانی دارد، چرا بخواهد این گروه تروریستی را تقویت کند، این اقدام چه منفعتی برای کشور ما می‌تواند به همراه داشته باشد؟

امنیت امرزها را برای ممانعت از ورود تروریست‌ها افزایش داده‌ایم

وی با اشاره به مرزهای مشترک ترکیه با عراق و سوریه ادامه داد: حتی کشوری مانند آمریکا نمی‌تواند مرز خود را با مکزیک کنترل کرده و از ورود قاچاقچیان جلوگیری کند و در اینجا موقعیت جغرافیایی متفاوت است. اما به طور کلی از نظر تکنیکی و فنی امنیت مرزها را ارتقا داده‌ایم و تدابیر و اقدامات لازم را برای کنترل بیشتر گسترش داده‌ایم.

همکاری اطلاعاتی برای جلوگیری از ورود نیروهای داعش بسیار مهم است

سالانه 35 میلیون نفر خارجی وارد ترکیه می‌شود

هاکان تکین در ادامه اظهاراتش اضافه کرد: ولی همان‌طور که می‌دانید بسیاری از اعضای این گروه تروریستی از اروپا می‌آیند. در ترکیه سالانه بیش از 35 میلیون نفر از کشورهای خارجی به داخل می‌آیند. در اینجا همکاری‌های اطلاعاتی بسیار مهم است اگر کشورهای دیگر در این‌باره با ما همکاری نکنند در این صورت باید براساس اصلاحات خود بررسی‌های لازم را انجام دهیم.

در ابتدای تحولات امکان ورود تروریستها از مرز ترکیه وجود داشت

همکاری‌های ترکیه با غرب در زمینه اطلاعاتی افزایش یافته است

وی تاکید کرد: همچنین ممنوعیت ورود اتباع خارجی به یک یا چند شهر ترکیه وجود ندارد و البته در ابتدای تحولات به دلیل نبود اطلاعات کافی ممکن بود که تروریست‌ها بتوانند امکان ورود از مرز ترکیه به دست آورند اما اکنون اقدامات امنیتی افزایش یافته است. در حال حاضر همکاری‌های ترکیه با غرب در زمینه اطلاعاتی افزایش یافته است و از ورود بسیاری به داخل خاک ترکیه جلوگیری شده است.

سال گذشته نزدیک به 1200 نفر خارجی به کشورشان بازگردانده شدند

حدود 10 هزار تبعه خارجی ممنوع الورود به ترکیه شده‌اند

سفیر ترکیه با بیان اینکه در طول یک سال گذشته نزدیک به 1200 نفر از اتباع خارجی پس از بررسی سوابق اطلاعاتی به کشورهایشان بازگردانده شده‌اند، تصریح کرد: ورود نزدیک به 10 هزار نفر ممنوع شده‌ است. با اتخاذ تدابیر امنیتی می‌توانیم جلوی عضوگیری این اعضا را بگیریم اما در این‌باره حمایت مالی نیز بسیار مهم است. از اولین اقداماتی که داعش به هنگام ورود در عراق انجام داد این بود که به کنسولگری ما حمله کرد.

در حال حاضر از طریق ترکیه هیچ نفتی از داعش به فروش نمی‌رسد

سفیر ترکیه در تهران درباره انتشار اخباری مبنی بر خرید نفت برخی شرکت‌های ترکیه از داعش تصریح کرد: در ابتدای تحولات هنوز مشخص نبود که چه اتفاقاتی می‌افتد و یک فضای مبهم و نامعلوم وجود داشت در آن زمان‌ها این اقدام امکان پذیر بود اما اکنون در این باره هیچ ابهامی باقی نمانده است و از طریق ترکیه هیچ نفتی از داعش به فروش نمی‌رسد. حتی در این زمینه سازمان ملل هم هرگونه خرید نفت از این گروه تروریستی را محکوم و منع کرده است.

ترکیه حامی تمامیت ارضی و حفظ مرزهای موجود است

تغییر مرزها حتی در سوریه به نفع ما نیست

وی درباره حرکت کردهای سوری به سمت استقلال با تکرار مواضع کشورش درباره سوریه تشریح کرد: هم ایران و هم ترکیه از حفظ تمامیت ارضی و حفظ مرزهای موجود در کشورهای همسایه حمایت می‌کنند. تغییر مرزها حتی در سوریه به نفع ما نیست. اگر سوریه بخواهد با حفظ تمامیت ارضی منقطه مستقل توسط سوری‌ها ایجاد شود حرف دیگری است. در این‌باره خود مردم سوریه تصمیم می‌گیرند.

سفیر ترکیه در تهران ادامه داد: هرگونه تغییر مرز می‌تواند مشکلات دیگری را هم به همراه داشته باشد. البته ما می‌خواهیم که همانند اتحادیه اروپا مرزها نیز در منطقه خاورمیانه بی‌اهمیت شود که لغو روادید میان ایران و ترکیه در همین راستاست تا مردم میان کشورها در حوزه‌های مختلف پیوندهای عمیقی با یکدیگر داشته باشند. این هدف ماست.

سفیر ترکیه

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره سیاست‌های نتانیاهو علیه مردم فلسطین خاطرنشان کرد: نتانیاهو کسی است که بیش از همه به ثبات و صلح در منطقه ضرر رسانده است. فکر نمی‌کنیم که حتی این سیاست‌ها به نفع خود اسرائیل باشد. البته مردم اسرائیل باید تصمیم بگیرند که در انتخابات آینده چه کسی انتخاب شود.

وی درباره همکاری‌های میان ایران و ترکیه درباره مساله فلسطین گفت: رایزنی‌ها میان ایران و ترکیه درباره مساله فلسطین وجود دارد اما طرح جدیدی در این‌باره مطرح نیست.

تحولات منطقه، مساله فلسطین را به اولویت دوم تبدیل کرده است

هاکان تکین ادامه داد: متأسفانه اتفاقات اخیر در منطقه ما به خصوص در سوریه و عراق، مساله فلسطین را به اولویت دوم تبدیل کرده است که این اتفاق برای جهان اسلام چندان خوب نیست.

وی درباره روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: امیدواریم دو طرف به توافقی دست یابند که تا حد امکان توقعات طرفین را تأمین کند البته دوست داشتیم که توافق ترکیه و برزیل در گذشته مورد قبول واقع می‌شد که دیگر گذشته است.

سخنرانی اخیر رهبر ایران را مثبت ارزیابی می‌کنیم

وی با اشاره به تلاش‌های مستمر ایران و اعضای 1+5 گفت: با تلاش‌های انجام شده، مطمئن هستیم که مسافت طولانی برای دستیابی به هدف موردنظر طی شده است. امیدواریم تحریم‌ها از میان برداشته شود و ایران به جایگاه واقعی‌اش در سیستم بین‌المللی دست یابد زیرا ایران لایق این جایگاه است. در همین راستا سخنرانی رهبری ایران درباره مذاکرات هسته‌ای را مثبت ارزیابی می‌کنیم البته این مذاکرات با پیچیدگی‌های بسیار روبه روست تا آخرین مرحله نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما من محتاطانه نسبت به انجام توافق خوش‌بین هستم.

سفیر ترکیه

سفیر ترکیه در تهران درباره مواضع ترکیه در قبال بحران اوکراین با رد هرگونه دنباله‌روی از سیاست‌های روسیه در این‌باره گفت: هرگونه تغییر مرز در هر کشوری می‌تواند مشکلات دیگری به همراه داشته باشد امیدواریم بحران اوکراین با راه حلی از سوی هر دو طرف حل شود.

گفت‌وگو از خبرنگار ایسنا: ساناز رضایی

انتهای پیام

کد N738600

وبگردی