آفتاب

درخواست واشنگتن برای تشکیل فوری دولت لیبی/طرابلس: خواهان سلاحیم نه مداخله نظامی خارجی

درخواست واشنگتن برای تشکیل فوری دولت لیبی/طرابلس: خواهان سلاحیم نه مداخله نظامی خارجی

مشاور امنیت ملی آمریکا خواهان تشکیل دولت در سریع‌ترین زمان ممکن شد تا این دولت تلاش برای مقابله با گروه‌های تندرو را با جامعه بین الملل هماهنگ کند، در همین حال، وزیر خارجه لیبی اعلام کرد که کشورش خواهان مجهز کردن ارتش به سلاح‌های مناسب است نه مداخله نظامی خارجی.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا حمله اخیر در شرق لیبی را که ده‌ها کشته و زخمی به جای گذاشت، وحشیانه خواند.

وی همچنین خواهان تسریع در تشکیل دولت لیبی شد تا این دولت تلاش‌ها را با جامعه بین‌الملل برای مقابله با گروه‌های تندرو هماهنگ کند.

سوزان رایس همچنین بر حمایت کشورش از میانجی‌گری برناردینو لیون، فرستاده سازمان ملل به لیبی برای دستیابی به راه حل سیاسی در این کشور تاکید کرد.

وی همچنین خواهان پایان تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات جدید در این کشور شد.

وزیر خارجه لیبی: خواهان سلاح هستیم نه مداخله نظامی

در همین حال محمد الدایری، وزیر خارجه لیبی در مصاحبه با شبکه اسکای نیوز گفت که کشورش خواهان مجهز کردن ارتش لیبی به سلاح‌های مناسب جهت مقابله با تروریسم اما بدون مداخله نظامی خارجی شده است.

وی عنوان داشت: در صورت ادامه تعلل بین‌المللی، لیبی با برادران عرب برای دستیابی به راه حل‌هایی جهت نجات لیبی تماس برقرار خواهد کرد.

الدایری گفت: موضع اروپایی و آمریکایی مشخصی مبنی بر عدم مداخله تا قبل از دستیابی لیبیایی‌ها به راه حل برای تشکیل دولت وحدت ملی وجود دارد اما سلاحی که ما خواهان آن هستیم برای ارتش لیبی است که از افسران و سربازان با کفایت تشکیل شده است در نتیجه نگران افتادن این سلاح‌ها به دست گروه‌های تندرو نیستیم.

الدایری از تلاش افراد مسلح در مصراته برای اعزام گردانی جهت بیرون راندن داعش از سرت قدردانی کرد، اما گفت: مشکل در تمرکز بین‌المللی بر داعش در سوریه و عراق و بحران اوکراین است و ما امیدواریم که تمرکز بیشتری به پرونده لیبی صورت بگیرد.

وی افزود: لیبی و مصر در یک جبهه هستند چرا که امنیت مصر جزو امنیت لیبی است و عکس این مساله نیز صدق می‌کند لیبی همواره با مصر در تماس است و هماهنگی با آن‌ها در سطح مقامات نظامی و سیاسی وجود دارد.

سخنگوی ستاد ارتش لیبی: قطر عروسکی در دست سازمان اطلاعات آمریکا است

احمد المسماری، سخنگوی ستاد ارتش ملی لیبی در گفت‌وگویی تلویزیونی تصریح کرد که قطر عروسکی در دست سازمان اطلاعات آمریکا است.

المسماری خاطرنشان کرد که قطر نقش بسیار منفی را در لیبی ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه مردم لیبی کسانی را که به آنها ظلم کردند فراوش نخواهند کرد، گفت: شاهد هیچ گونه نشانه تغییر در سیاست قطر نبوده‌ایم.

عضویت دختران از کشورهای دیگر در انصار الشریعه الیبی

از سوی دیگر یک منبع نظامی در ارتش لیبی عنوان داشت که در درگیری‌های پاکسازی منطقه بوعطنی در بنغازی 25 تن از تروریست‌های انصار الشریعه به هلاکت رسیده و چند تن دیگر از جمله دو خواهر تونسی بازداشت شدند.

وی گفت: این دو دختر در جریان بازجویی‌ها اعتراف کردند که تعداد زیادی از دختران از چندین کشور در مناطق دیگر به عضویت انصار الشریعه در آمده‌اند.

مذاکرات محرمانه میان الزنتان و مصراته برای توقف درگیری‌ها

در همین حال شیوخ و سرشناسان و مسئولان نظامی از دو شهر الزنتان و مصراته جلسات محرمانه‌ای را برگزار می‌کنند تا در مقابل تعدادی از شروط که احتمالا در توافق مسلح درج می‌شود، به درگیری‌ها میان دو طرف پایان دهند.

در همین خصوص، یکی از شیوخ شهر الزنتان گفت: این مذاکرات از چند هفته قبل ادامه دارد و تعدادی از رهبران نظامی از هر دو طرف در آن مشارکت دارند و چند روز قبل نیز نشست گسترده‌ای در تونس برگزار شد.

وی عنوان داشت: تا به این لحظه توافق نهایی وجود ندارد اما نمایندگان شهر مصراته به نمایندگان الزنتان این پیشنهاد را دادند تا گردان‌های مسلح الزنتان از پایگاه هوایی نظامی خارج شده و ارتباط خود را با ارتش لیبی در منطقه غربی قطع کنند و در مقابل نیز مصراته تمام گردان‌های نظامی خود را به شهر بازگرداند و تضمین شود که الزنتان پست‌های وزارتی در دولت توافق ملی داده می‌شود.

قاهره: مصری‌ها در لیبی احتیاط پیشه کنند

از سوی دیگر، وزارت خارجه مصر از اتباع مصری و لیبیایی خواست تا بیشترین حد احتیاط را پیشه کنند.

در بیانیه وزارت خارجه مصر از مصری‌ها در لیبی خواسته شده است تا از مناطق درگیر دور بمانند.

پیشتر گروه‌ تروریستی داعش در لیبی 21 مصری را سر برید.

انتهای پیام

کد N738597

وبگردی