آفتاب
قائم مقام وزیر خارجه تاکید کرد؛

روابط اقتصادی وتجاری با همسایگان چارچوب اصلی راهبرد دیپلماسی کشور

روابط اقتصادی وتجاری با همسایگان چارچوب اصلی راهبرد دیپلماسی کشور

قائم مقام وزیر امور خارجه گفت: تجربه سال های گذشته به ما آموخته که نمی توان از نقش مهم و کلیدی کشورهای همسایه غفلت کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه در اجلاس اقتصاد مقاومتی در روابط منطقه ای که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد با تاکید بر نقش استانداران و سفرا  گفت: خوشحالم که امروز در این همایش که نشان از همدلی، همبستگی و هم افزایی میان نهادها و دستگاه های مختلف در نظام جمهوری اسلامی ایران دارد حضور یافتم.

وی همچنین حضور سفرا و نمایندگان کشورهای همسایه در این مراسم را ارج نهاد و گفت: امیدواریم این همایش فرصتی برای تقویت همبستگی، تفاهم و همکاری میان کشورهای منطقه باشد.

قائم مقام وزیر امور خارجه تصریح کرد: این اجلاس مشترک با این کم و کیف و ماهیت فرابخشی خود که به صورت مشارکتی و با میزبانی وزارت کشور و مساعدت وزارتخانه های اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود چه از لحاظ شکلی و چه محتوایی اولین تجربه از این نوع در ایران به شمار می رود.

سرمدی با بیان اینکه این اجلاس در زمانی حساس و با دستور کاری بسیار پراهمیت برگزار می شود گفت: ما در شرایطی این اجلاس را برگزار می کنیم که امواج بحران در طول و عرض منطقه فراگیر شده و تهدیدات مشترک، ملت های منطقه را در برگرفته است.

وی نگاه ایران به مقوله امنیت در منطقه را مشوق اصلی برگزاری چنین همایشی دانست و گفت: امنیت منطقه ای از درک مشترک چالش ها و تهدیدات و راه های مواجهه با آن، پیوند ارگانیسم های اجتماعی، اقتصادی و ایجاد حوزه های منافع و خیر مشترک نشأت می گیرد.

قائم مقام وزیر امور خارجه مهمترین مولفه های ثبات را حرکت دست جمعی براساس مشارکت به سوی رفاه اجتماعی نامید و گفت: منطقه پیرامونی ما نیازمند ثبات است و یکی از راه های ایجاد ثبات، حرکت دسته جمعی است که می تواند ریشه های بحران و بی ثباتی را بخشکاند.

سرمدی افزود: با توجه به مناسبات ایران با کشورهای همسایه، نظام امنیت پایدار منطقه ای مبتنی بر مشارکت و هم پیوندی اقتصادی و اجتماعی میان کشورهای منطقه از مفاهیم کلیدی در سیاست خارجی دولت تدبیر و امید به شمار می رود.

وی با بیان اینکه اولویت قطعی ایران در حوزه همکاری های سیاسی و اقتصادی همسایگان ما هستند گفت: ما اعتماد راسخ داریم که همکاری و اشتراک مساعی کشورهای منطقه، کلید رشد، توسعه، رفاه و امنیت تمام ملت ها خواهد بود.

قائم مقام وزیر امور خارجه تصریح کرد: قرار گرفتن ایران در مسیرهای حیاتی تجارت و ترانزیت کشورهای همسایه، وجود بازارهای عمده مصرف در همسایگی ما، توجه به سلایق همگون مصرف کنندگان با بازارهای داخلی و همچنین وجود بازار سرمایه عظیم در برخی کشورهای همسایه و ضرورت ایجاد شرایط جهت به کارگیری این سرمایه ها، وجود نیروهای کار ارزان و ماهر در کشور، بازار مصرف 75 میلیونی و پروژه های سودآور جهت جذب سرمایه گذاری خارجی، جاذبه های گردشگری و ده ها پتانسیل دیگر همگی دلایل محکم و امیدوارکننده برای توسعه روابط ما در تمامی ابعاد با همسایگان است.

سرمدی با اشاره به هدف برگزاری این اجلاس گفت: این اجلاس به طور خاص با هدف معرفی و شناخت ظرفیت ها و فرصت ها، رصد موانع و مشکلات و اراده راهکارها در حوزه های تجارت، گردشگری و سرمایه گذاری برگزار شده که نقطه عطف آن ظرفیت های انسانی و قابلیت های موجود در کشورهای همسایه است.

وی همچنین با اشاره به دستور کار این اجلاس گفت: توسعه همه جانبه روابط اقتصادی و تجاری با همسایگان دستور کار این اجلاس است که یکی از چارچوب های اصلی راهبرد دیپلماسی اقتصادی کشور می باشد چراکه تجربه سال های گذشته به ما آموخته که نباید و نمی توان از نقش مهم و کلیدی کشورهای همسایه در بحرانی ترین شرایط غافل شد.

قائم مقام وزیر امور خارجه، اقتصاد مقاومتی را پارادایم کلان سیاست های اقتصادی کشور نامید و گفت: توجه به همسایگان و همکاری منطقه ای در این سیاست جایگاه ویژه ای دارد.

سرمدی افزود: این نگاه برگرفته از اقتصاد مقاومتی است و آموزه های حضرت امام و مقام معظم رهبری ضامن استقلال کشور و توسعه اقتصادی است لذا از این منظر، توسعه و رفاه اجتماعی در یک فضای بسته اتفاق نمی افتد بلکه از طریق توجه به ظرفیت های موجود همسایگی، توسعه پیوندها با همسایگان و ترغیب اهداف توسعه ای با همسایگان و مشارکت آنها قابل تحقق است.

وی هدف دیگر از این اجلاس را بهره برداری از فرصت ها دانست و گفت: ما و همسایگانمان باید در تعامل هرچه نزدیک تر ساختارهای یکدیگر را در سطوح مختلف، شناسایی و شکار فرصت های موجود در روابط دوجانبه نماییم.

قائم مقام وزیر امور خارجه تاکید کرد: افزایش سرعت در روابط دوجانبه در دو سوی مرزها در کنار گسترش ارتباطات می تواند چابکی لازم را در روابط میان ما ایجاد نماید؛ لذا اگر از فرصت های موجود اقتصادی در منطقه در زمان مناسب استفاده نکنیم، آنها را از دست خواهیم داد و از دست دادن این فرصت ها نه تنها مغایر اهداف توسعه منطقه ای بلکه می تواند به عاملی مخل منافع ملی همه ما تبدیل شود و این کمکی به حل بحران های موجود نمی کند.

سرمدی اظهار داشت: این اجلاس به طور خاص باهدف معرفی و شناخت ظرفیت ها و فرصت ها به رصد موانع و مشکلات و اراده راهکارها در حوزه تجارت، گردشگری و سرمایه گذاری برگزار می شود که نقطه عطف آن ظرفیت های انسانی و قابلیت های موجود در کشورهای همسایه است.

وی با اشاره به نقش کشورهای همسایه و استانداران مرزی در ایجاد هماهنگی و انسجام سازمانی در راستای استفاده از فرصت های اقتصادی در منطقه گفت: همکاری و انسجام بیشتر میان استانداران و نمایندگان ایران در کشورهای همسایه می تواند در شناسایی فرصت ها و قابلیت ها در هر یک از کشورهای همسایه و بهره برداری به موقع از این ظرفیت ها مثمر ثمر واقع شود.

وی همچنین تاکید کرد: توسعه و نهادینه کردن ساز و کارهای گفتگوهای راهبردی با کشورهای همسایه، تقویت چهره مثبت ایران در کشورهای همسایه، تسهیل زمینه های لازم جهت ارتقا و نهادینه کردن پیوندهای اقتصادی، تجاری، ترانزیتی، بانکی و گمرکی با همسایگان، تسهیل زمینه های افزایش صادرات غیر نفتی و خدمات فنی و مهندسی، تسهیل زمینه های افزایش و نهادینه کردن همکاری بانکی و پولی، تسهیل زمینه های افزایش جذب فناوری و تسهیل زمینه های توسعه های تروریستی و جذب گردشگر از مهمترین اهدافی است که باید در دستور کار این همکاری بین سازمانی قرار گیرد.

 

 

 

کد N738415

وبگردی