آفتاب

یانوکوویچ: همواره به بازگشت به اوکراین فکر می‌کنم

یانوکوویچ: همواره به بازگشت به اوکراین فکر می‌کنم

رئیس جمهوری مخلوع اوکراین در مصاحبه‌ای با کانال یک تلویزیون روسیه اظهار داشت، به مجرد اینکه امکان بازگشت وی به کشورش فراهم شود به اوکراین باز می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین به دنبال اعتراضات گسترده در این کشور در اواخر سال 2013 علیه تصمیم وی در خصوص عدم امضای توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا و کودتای معترضان حانی غرب علیه دولتش، مجبور به فرار از این کشور شد.

ویکتور یانوکوویچ در مصاحبه با کانال یک تلویزیون روسیه اظهار داشت: ایده بازگشت من به اوکراین و رهبری یک جنبش اعتراضی در کشورم همواره در ذهن من بوده است. اما هر کسی صراحتا این نظر را دارد که اگر من به کشورم باز گشته بودم، دشمنانم همه تلاش خود را برای نابود کردن من به کار می‌بستند. دستیاران من مخالف بازگشتم به اوکراین هستند. تحولات در کشور من خیلی سریع اتفاق افتادند و من تاسف می‌خورم که نتوانستم به کشورم بازگردم.

این در حالی است که مقامات غرب‌گرای حاکم در کی‌یف به دنبال کودتا علیه دولت یانوکوویچ و فرار وی از کشور، چند پرونده قضایی علیه او به اتهام سوء استفاده از قدرت و فساد مالی گشوده‌اند.

ماه ژانویه، کی‌یف برای یانوکوویچ حکم استرداد صادر کرد اما روسیه اعلام کرده که تاکنون چنین حکمی را دریافت نکرده است.

یانوکوویچ همچنین در فهرست افراد تحت تعقیب پلیس اینترپل قرار دارد.

وی در این مصاحبه افزود: به مجرد اینکه این امکان فراهم شود من به کشورم بازگشته و همه تلاش خود را برای آسان کردن زندگی اوکراینی‌ها انجام خواهم داد.

در چهارم فوریه 2014 پارلمان اوکراین ویکتور یانوکویچ را از عنوان رئیس جمهوری این کشور خلع کرد.

از آنجا که یانوکوویچ رسما توسط پارلمان استیضاح نشده و مسئولیت‌هایش را انجام نمی‌دهد، پارلمان اوکراین اعلام کرد که او اکنون یک رئیس جمهوری مستعفی تلقی شده و دیگر براساس قانون اساسی هیچ اختیاری به عنوان رئیس جمهور ندارد.

انتهای پیام

کد N737852

وبگردی