آفتاب

وزیر دفاع آمریکا: اوباما در سرعت خروج نظامیان از افغانستان تجدید نظر می‌کند

وزیر دفاع آمریکا: اوباما در سرعت خروج نظامیان از افغانستان تجدید نظر می‌کند

وزیر دفاع جدید آمریکا که به افغانستان سفر کرده امروز( شنبه ) در کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهوری افغانستان اظهار کرد، دولت اوباما به دلیل ایجاد دورنمای امیدوارکننده‌تر برای دموکراسی در افغانستان در حال بررسی کاهش سرعت خروج سربازان آمریکایی از این کشور و تجدید نظر در ابعاد ماموریت ضد تروریستی نظامیان آمریکایی در افغانستان است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اشتون کارتر، وزیر دفاع جدید آمریکا در یک کنفرانس خبری مشترک با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در محل کاخ ریاست جمهوری افغانستان اظهار کرد: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا قصد دارد هنگامی که اشرف غنی ماه آینده میلادی به آمریکا سفر کند، به بحث بر سر چندین گزینه برای آهسته‌تر کردن خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان بپردازد.

وزیر دفاع آمریکا گفت: ویژگی تفکر جدید درباره ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان این است که واشنگتن معتقد است تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان در سال گذشته میلادی باعث شده امکانات جدیدی برای پیشرفت نه فقط در جبهه سیاسی بلکه در حوزه امنیتی در افغانستان ایجاد شود.

این در حالی است که روی کار آمدن دولت وحدت ملی متشکل از اشرف غنی و رئیس اجرایی آن عبد الله عبدالله در افغانستان باعث افزایش امیدواری در خصوص مشارکت موثرتر افغانستان با آمریکا در برقراری ثبات در این کشور شده است.

اشتون کارتر تاکید کرد:‌ تغییرات بزرگی اتفاق افتاده است در حالی که چند ماه پیش ما قادر به برنامه‌ریزی چنین تغییراتی نبوده ایم.

بر اساس طرح فعلی دولت اوباما، تا پایان سال جاری میلادی تعداد ده هزار سرباز آمریکایی که در حال حاضر در افغانستان حضور دارند به نصف کاهش خواهد یافت و این تعداد در پایان سال 2016 به حدود صفر خواهد رسید.

این در حالی است که اشرف غنی اظهار کرده که معتقد است خروج سربازان آمریکایی از افغانستان باید به منظور حمایت از نیروهای افغان در جنگ با شبه نظامیان طالبان آهسته تر انجام شود.

کارتر در اظهارات خود دقیقا اظهار نکرد که اوباما در حال بررسی چه تغییراتی در حضور نظامی آمریکا در افغانستان است اما گفت که وی در حال بررسی کاستن ازسرعت خروج آمریکایی‌ها از افغانستان و همچنین تغییر زمان‌بندی و مرحله‌بندی تعطیل کردن پایگاه های آمریکا در این کشور است.

وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت که اوباما در حال تجدید نظر در جزئیات مربوط به ماموریت مبارزه با ترویسم آمریکا در افغانستان است.

از سوی دیگر اشرف غنی نیز به خبرنگاران گفت که از اوباما به دلیل انعطاف‌پذیر بودن و تمایل به در نظر گرفتن واقعیت های موجود به سبب تجدید نظر در برنامه خروج آمریکایی ها، تشکر می‌کند.

اشتون کارتر نیز گفت، هنگام بازگشت به واشنگتن و پیش از نشست ماه مارس به اوباما توصیه‌هایی را در خصوص نشان دادن واقعیت موجود در افغانستان انتقال خواهد داد.

کارتر همچنین پیشرفت هایی را که افغانستان در 13 سال گذشته کسب کرده تحسین کرد.

وی گفت: هدف اوباما این است که اطمینان حاصل کند این پیشرفت افغانستان پایدار مانده تا بار دیگر افغانستان تبدیل به سکوی پرتاب حملات تروریستی علیه آمریکا نشود.

کارتر همچنین در شهر کابل با ژنرال جان کمپبل، فرمانده ارشد آمریکا در افغانستان و همچنین ژنرال لوید آستین، فرمانده فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا دیدار کرد.

انتهای پیام

کد N737763

وبگردی