آفتاب

اختلاف در شرق اروپا درباره همکاری هسته‌ای با روسیه

اختلاف در شرق اروپا درباره همکاری هسته‌ای با روسیه

برخی از کشورهای شرق اروپا معتقدند که ساخت یک نیروگاه هسته‌ای با استفاده از تکنولوژی‌ و همکاری روسیه در شرق اروپا علاوه بر کاهش تولید آلاینده‌های کربنی، باعث تامین سوخت هسته‌ای مورد نیاز کشورهای این منطقه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از وال استریت ژورنال، برنامه ساخت یک نیروگاه هسته‌ای در شرق قاره‌ی اروپا با استفاده از تکنولوژی و همکاری روسیه برای تامین سوخت هسته‌ای مورد نیاز، در زمانی که روابط غرب و مسکو به علت بحران اوکراین تیره شده است به یک بحث داغ میان موافقان و مخالفان این طرح تبدیل شده است.

موافقان اجرای این طرح مثل جهوری چک و مجارستان معتقدند ساخت یک نیروگاه هسته‌ای با همکاری روسیه در شرق اروپا علاوه بر آن که تولید آلاینده‌های کربنی در این منطقه را کاهش خواهد داد، باعث بالا رفتن کنترل و تسلط کشورهای شرق اروپا در تولید سوخت هسته‌ای می‌شود.

ویکتور اربان، نخست‌وزیر مجارستان در این‌باره می‌گوید که ساخت چنین نیروگاهی در شرق اروپا یک نقطه‌ی عطف در تولید انرژی این کشورها محسوب خواهد شد و مجارستان مایل است تا در ساخت آن مشارکت کند.

این در حالی است که مخالفان این طرح معتقدند استفاده از تکنولوژی روسیه و همکاری با آن در ساخت این نیروگاه باعث آشکار شدن وابستگی اروپا به روسیه برای تامین انرژی خواهد شد.

آندری کیسکا، رییس‌جمهور اسلوواکی دراین باره اظهار کرد:‌ نباید به روسیه اجازه داد که از موضوع وابستگی اروپا به این کشور در زمینه‌های انرژی و انرژی هسته‌ای در این زمان حساس به دلیل بحران اوکراین استفاده کند.

ماریس سرکوویچ، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا، روز گذشته در این باره به خبرنگاران گفت: هم اکنون در تلاشیم تا وابستگی به روسیه در زمینه‌های تامین انرژی را قطع کنیم.

انتهای پیام

کد N737592

وبگردی