آفتاب

موج مبارزات پاکستان علیه تروریست‌ها باعث انتقادات نادر عربستان شده است

موج مبارزات پاکستان علیه تروریست‌ها باعث انتقادات نادر عربستان شده است

پاکستان و عربستان سعودی مدت‌ها از روابط نزدیک برخوردار بوده‌اند اما راه حل جدید اسلام آباد برای مبارزه با ریشه علت‌های افراط گرایی انتقاد نادر ریاض را به همراه داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این دو کشور با داشتن یک اکثریت سنی، به وسیله روابط مشترک مذهبی اسلامی، کمک مالی از سوی عربستان سعودی و کمک نظامی پاکستان به ریاض با یکدیگر رابطه برقرار کرده‌اند.

اما حمله مرگبار طالبان به مدرسه‌ای در پیشاور که در آن بیش از 150 تن از جمله کودکان کشته شدند باعث شد تا دولت اسلام آباد شبه نظامیان را سرکوب کرده و تدابیر امنیتی برای حوزه‌های علمیه مذهبی را تشدید کند.

اما در حال حاضر این سوال برای رسانه‌های پاکستان و حتی وزرای دولت پیش آمده مبنی بر اینکه آیا حمایت عربستان سعودی از حوزه‌های علمیه موسوم به "مدرسه" باعث تشدید افراط گرایی خشونت آمیز نمی‌شود! مساله‌ای که برای اولین بار باعث ایجاد تنش در روابط بین این دو کشور شده است.

هفته گذشته پس از آنکه یکی از وزرای پاکستان دولت ریاض را به ایجاد بی‌ثباتی در سراسر جهان اسلام متهم کرد، سفارت عربستان سعودی در بیانیه‌ای گفت، تمامی کمک‌هایش به حوزه‌های علمیه با اجازه دولت اسلام آباد صورت گرفته است.

وزارت امور خارجه پاکستان در پاسخ گفت، کمک‌های مالی به وسیله افراد خصوصی و از طریق کانال‌های غیررسمی از نزدیک و به شدت مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرند تا مانع کمک مالی به گروه‌های تروریست شوند.

اگرچه در این بیانیه به طور ویژه به عربستان سعودی اشاره‌ای نشده اما این بیانیه به طرز شدیدی به عنوان یک توبیخ و سرزنش تفسیر شده است.

اهدا کنندگان مالی در عربستان سعودی مدت‌ها به حمایت مالی از گروه‌های تروریستی متهم شده است.

منابع دیپلماتیک افشا کردند، اهدا کنندگان مالی سعودی مهمترین منبع حمایت مالی از گروه‌های تروریستی سنی در سراسر جهان هستند.

این منابع به طالبان، القاعده و لشکر جَهنگوی به عنوان نمونه‌هایی از این گروه‌ها اشاره کردند.

نواز شریف، نخست وزیر پاکستان نیز از روابط نزدیک ویژه‌ای با خاندان سلطنتی آل سعود برخوردار است.

دولت اسلام آباد سال گذشته میلادی گفت یک هدیه 5 / 1 میلیارد دلاری از سوی عربستان دریافت کرده که کارشناسان آن را وامی از سوی عربستان توصیف می‌کنند.

اما نجم الدین شیخ، سفیر و وزیر امور خارجه سابق پاکستان گفت: حمله دسامبر سال گذشته میلادی به مدرسه پیشاور درها را برای انتقاد باز کرده است.

وی افزود: در پاکستان بسیاری معتقدند که تروریسم از سوی کشورهای خارجی حمایت مالی می‌شود. کشورهایی همچون کویت، امارات و قطر نیز برای محدود کردن این مساله اقدامات بسیاری در داخل کشورهایشان انجام می‌دهند.

انتهای پیام

کد N737444

وبگردی