آفتاب

تنش در روابط برزیل- اندونزی/ روسف استوارنامه سفیر اندونزی را نپذیرفت

تنش در روابط برزیل- اندونزی/ روسف استوارنامه سفیر اندونزی را نپذیرفت

رئیس‌جمهوری برزیل در اعتراض به اعدام ماه گذشته شهروند کشورش در اندونزی، از پذیرفتن استوارنامه سفیر جدید اندونزی در برازیلیا امتناع کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "دیلما روسف"، رئیس‌جمهوری برزیل در مراسم پذیرش استوارنامه‌های سفیران پنج کشور گفت: گمان می‌کنم بسیار مهم است که شرایط روابط اندونزی و برزیل مورد بازنگری قرار بگیرد تا ماهیت مناسبات مشخص شود.

دولت جاکارتا یک شهروند برزیل را ماه گذشته به جرم همدستی در قاچاق مواد مخدر اعدام کرد و این در حالی بود که دولت روسف به سختی تلاش می‌کرد تا مانع این کار شود اما موفق نشد و پس از آن مراتب اعتراض خود را اعلام کرد. "رودریگو گولارته"، دومین شهروند برزیل است که از سال 2004 برای قاچاق کوکائین محکوم به مرگ شده است. همدست گولارته ماه گذشته در جوخه آتش اعدام شد و این در حالی بود که دیلما روسف شخصا برای وی درخواست عفو کرده بود.

خانواده گولارته طبق نظر پزشکان می‌گویند که وی مبتلا به پارانوئید اسکیزوفرنی است و باید به مرکز روانی منتقل شود و در همین حال تلاش می‌کردند تا برای وی عفو بگیرند. رسانه‌های برزیل گزارش دادند که یک دیپلمات درخواست رسمی این اقدام را به رئیس زندان منتقل کرده و خواستار انتقال وی شده است. جاکارتا دو بار با درخواست عفو مخالفت کرده است. پس از آن رئیس‌جمهوری برزیل نسبت به وخیم شدن روابط با جاکارتا هشدار داد. هنوز تاریخی برای اعدام گولارته اعلام نشده است.

وزارت امور خارجه اندونزی با اعلام اعتراض شدید کشورش نسبت به رفتار رئیس‌جمهوری برزیل، سفیر جدید خود را فراخواند. در بیانیه وزارت خارجه آمده است: ما شدیدا از رفتار دولت برزیل متاسفیم. این مساله نشان می‌دهد که رئیس دولت نابالغ است. تصمیم ناگهانی روسف برای عدم پذیرش استوارنامه سفیر اندونزی در حالی که وی در کاخ ریاست جمهوری برزیل حضور داشت، اقدامی است که تحت هیچ شرایطی مورد پذیرش دولت اندونزی قرار نمی‌گیرد.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه اندونزی آمده است: اندونزی به عنوان یک کشور دموکراتیک و مستقل، سیستم قضایی مستقلی دارد و هیچ کشور خارجی و یا هیچ حزب و گروهی نمی‌تواند در روند اجرای قانون در اندونزی خدشه ایجاد کند؛ خصوصا در مساله اجرای قانون برای مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر.

انتهای پیام

کد N737296

وبگردی