آفتاب

پاسخ تند یک مقام دولت نهم به ابتکار

پاسخ تند یک مقام دولت نهم به ابتکار

دلاور نجفی معاون اسبق محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در دولت نهم در نامه‌ای سرگشاده خطاب به ابتکار،...

تابناک: دلاور نجفی معاون اسبق محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در دولت نهم در نامه‌ای سرگشاده خطاب به ابتکار، پس از طرح سه عامل اقتضائات زمان جنگ، کاهش میزان ورودی آب تالاب هورالعظیم و انجام عملیات اکتشاف و استخراج نفت در پهنه وسیعی از تالاب، مقصر وضعیت فعلی تالاب و آلودگی ناشی از آن را شخص ابتکار دانسته است.

وی نوشته: مطالعات سد کرخه در سال ۱۳۶۷ توسط شرکت مهاب قدس انجام و احداث آن در سال ۱۳۷۰ در دولت سازندگی آغاز و در سال ۱۳۸۰ و دولت اصلاحات و همزمان با مدیریت سرکارعالی خاتمه یافت. همان گونه که به درستی اشاره کردید «دخل و تصرف در بخش‌های بالا دستی تالاب چنین عواقبی را رقم زده است»، ولی اشاره نکردید که این دخل و تصرف در چه دوره‌ایی انجام شده ‌و کدام دولت‌های پس از انقلاب باید پاسخگو باشند؟! قطعاً دولت‌های نهم و دهم دراین میان نقشی نداشته‌اند.

وی ادامه داده: تاریخچه اکتشاف و استخراج نفت در تالاب هورالعظیم نیز بدین گونه است که مطالعات لرزه نگاری آن جهت اکتشاف در دولت سازندگی و بلافاصله بعد از پایان جنگ تحمیلی تکمیل آغاز گردید و احداث چاه‌های اکتشافی آن در سال ۱۳۷۶ و در دولت اصلاحات و همزمان با مدیریت سرکار عالی انجام و به عنوان بزرگ‌ترین میدان نفتی کشور معرفی شد.

در سال ۱۳۸۲ و همزمان با مدیریت سرکار عالی، بهره‌برداری از این میدان نفتی نیز به صورت بیع متقابل با یک شرکت ژاپنی آغاز شد و پهنه وسیعی از تالاب ‌کاملاً خشک شده تحویل دولت نهم گردید این بهره‌برداری در سال‌های بعد تاکنون نیز ادامه داشته است.

وی در پایان نوشته: حل معضل گرد و غبار خوزستان در گرو انداختن گناه آن به گردن دیگران نیست و اگر روزی به دنبال قصور‌ها و تقصیر‌ها بگردیم، کسی بیشتر از شما مقصر نخواهد بود و شما تنها فردی هستید که در خصوص معضلات تالاب شادگان پرونده قضایی دارید. پس بهتر است به جای مقصر جلوه دادن دیگران، فکر و امکانات کشور را در خدمت مردم صبور خوزستان قرار دهیم و هر کس سهم خود را در تخریب بپذیرد و قول جبران بدهد. اگر این کار را بکنیم قطعاً مردم مهربان خوزستان در میان توفان گرد و غبار نیز به رویمان لبخند خواهند زد.
کد N736871

وبگردی