آفتاب

مدودف: کی‌یف باید هزینه گاز انتقالی روسیه به مناطق شرق اوکراین را بپردازد

مدودف: کی‌یف باید هزینه گاز انتقالی روسیه به مناطق شرق اوکراین را بپردازد

نخست‌وزیر روسیه گفت، کی‌یف باید هزینه گاز تامینی روسیه برای مناطق شرق اوکراین را بپردازد؛ مساله‌ای که احتمال یک مناقشه گازی دیگر در اواسط زمستان را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از آنکه کی‌یف به صورت موقت تامین گاز مناطق تحت تصرف جدایی طلبان در شرق این کشور را متوقف کرد، شرکت گازی "گازپروم" روسیه روز پنج شنبه انتقال مستقیم گاز به این مناطق را به جای مناطق دیگر اوکراین آغاز کرد.

شرکت دولتی "نفت وگاز" اوکراین هشدار داد که هزینه این تامین گازی به مناطق تحت تصرف شورشیان را پرداخت نخواهد کرد.

در همین حال "دیمیتری مدودف"، نخست‌وزیر روسیه در صفحه فیس‌بوک خودنوشت: براساس الزامات و تعهدات پیمانی موجود، کی‌یف باید هزینه گاز تامینی روسیه را بپردازد.

وی افزود: پرداخت‌های کنونی اوکراین تنها سه قسمت از چهار قسمت تامین حجم گاز کنونی را پوشش می‌دهد که قرار بود این محموله‌های جدید به بخش‌های مختلف اوکراین از جمله دونتسک و لوهانسک نیز منتقل شود. روسیه تنها هنگامی که کی‌یف به طور کامل این هزینه را پرداخت کند، نیازهای گازی این کشور را تامین می‌کند.

مدودف در بیانیه‌ای در وب سایتش با اشاره به مذاکراتی که با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری کشورش داشته گفت: اگر کی‌یف این هزینه‌ها را پرداخت نکند، ما باید طبق معمول تصمیمات سخت و دشواری اتخاذ کنیم.

وی همچنین گفت، با این حال روسیه به انتقال گاز ادامه می‌دهد و تامین گازی مناطق تحت تصرف جدایی طلبان در شرق اوکراین به دلایل بشردوستانه صورت می‌گیرد.

شرکت "نفت و گاز" ضمن تایید قطع گاز این منطقه گفت، این مساله برای رفع خسارت‌های وارد شده به خط لوله‌های گازی در پی درگیری‌های صورت گرفته و به زودی تامین گازی این منطقه از سر گرفته می‌شود.

اوکراین معتقد است که روسیه با تامین نیرو و تسلیحات برای جدایی طلبان در این درگیری از آن‌ها حمایت می‌کند اما روسیه بارها این ادعا را رد کرده است.

انتهای پیام

کد N736413

وبگردی