آفتاب

یونان صاحب رئیس جمهوری "آرام و بی‌صدا" شد

یونان صاحب رئیس جمهوری "آرام و بی‌صدا" شد

نخست وزیر کنونی یونان و رهبر حزب چپ گرای رادیکال سیریزا، پروکوپیس پائولو پولوس را برای مقام رئیس جمهوری این کشور نامزد کرده بود. وی به سیاستمداری "آرام و بی‌صدا" معروف است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آلمان، نمایندگان پارلمان یونان، پروکوپیس پائولوپولوس ۶۴ ساله در نخستین دور رای‌گیری به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور انتخاب کردند.

رئیس جمهور جدید یونان که از پشتیبانی دولت ائتلافی این کشور به نخست‌وزیری الکسیس سیپراس برخوردار است، استاد دانشکده‌ حقوق دانشگاه آتن در رشته‌ی قانون اساسی بوده و به سیاستمداری "آرام و بی‌صدا" معروف است.

رسانه‌ها به او "جنتلمن صحنه‌ی سیاسی یونان" لقب داده‌اند. پروکوپیس پاولوپولوس متأهل و دارای ۳ فرزند است.

وی با کسب ۲۲۳ رای از ۳۰۰ نماینده برای این مقام برگزیده شد. پاولوپولوس بیش از ۱۶ سال نماینده‌ی پارلمان و وزیر کشور دولت محافظه‌کار "دموکراسی نوین" در سال ۲۰۰۸ بود.

پاولوپولوس سال ۱۹۹۰ مسئولیت تشکیل دولت موقت را به عهده داشت. این قاضی "دیوان عالی حمایت از قانون اساسی یونان" در ۵ سال گذشته از فعالیت‌های سیاسی کناره‌گرفته بود.

رقیب او، نیکوس آلویزاتوس تنها موفق به کسب ۳۰ رای شد. هنگام رای‌گیری ۳۲ تن از نمایندگان، از دادن رای امتناع کردند.

این چهارمین دور رای گیری در پارلمان یونان برای انتخاب رئیس جمهور جدید بود.

سه دور رای گیری پیشین، در جریان تشدید بحران سیاسی و مالی یونان با شکست روبرو شده بود.

استراوروس دیماس، نامزد ۷۳ ساله و کمیسر سابق اتحادیه‌ی اروپا، نامزد دور سوم حزب "دموکراسی نو" به رهبری آنتونیس ساماراس، نخست‌وزیر پیشین یونان بود.

وی به عنوان تنها کاندیدای این مقام، با کسب ۱۶۸ رأی به اکثریت مورد نیاز پارلمان دست نیافت.

طبق قانون اساسی یونان، دست‌کم ۱۸۰ رأی برای احراز این سمت ضروری است. در این انتخابات ۱۳۲ نماینده‌ی پارلمان، رأی ممتنع به صندوق‌ها ریخته بودند.

با شکست دور سوم انتخاب رئیس‌جمهور، پارلمان یونان منحل و تاریخ برگزاری انتخابات زود هنگام، در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۵ تعیین شد.

برگزاری انتخابات پارلمانی رئیس جمهور یونان، در پی پیروزی حزب چپ‌گرای "سیریزا" به رهبری آلکسیس سیپراس، در این روز صورت گرفت.

انتهای پیام

کد N734661

وبگردی