آفتاب
در یازدهمین جشنواره موسیقی فجر/

نغمه سازهای ارکستر زهی استونی در شیراز طنین انداخت

نغمه سازهای ارکستر زهی استونی در شیراز طنین انداخت

شیراز - ارکستر زهی استونی پس از اجرا در تالار وحدت تهران در تالار حافظ شیراز به نیز به روی صحنه رفت.

به گزارش خبرنگار مهر«گلَسپرلنسپیل سینفونیتا» که با گروه زهی این ارکستر از کشور استونی در بخش بین‌الملل سی‌امین جشنواره موسیقی فجر حضور خواهد داشت، در شب اجرای ارکستر زهی استونی این گروه رپرتوار متفاوتی را اجرا کرد.

در یازدهمین جشنواره موسیقی فجر شیراز، این گروه در بخش اول قطعات کلاسیک قدیمی از موتزارت، گریگ و چایکوفسکی اجرا کرد. در بخش دوم با توجه به ٨٠سالگی آروو پارت، آهنگساز مشهور استونیایی، قطعاتی از این آهنگساز و دیگر آهنگسازان معاصر استونیایی مانند جان راتز، پیتر واهی و هینو الر اجرا شد.

آفریده با کمانچه و قطعه شبانه در میان مینیمالیست های شرق اروپا

همچنین در اجرای این گروه در شیراز قطعه «شبانه» برای ارکستر زهی و کمانچه اثر رضا مرتضوی با کمانچه حمیدرضا آفریده همراه این قطعات اجرا شد. همچنین در ااین کنسرت قطعاتی از موسیقی مینیمال شرق اروپا که بر اساس ملودی های ناقوس کلیسا ساخته شده اند نواخته شد.

ارکستر زهی استونی با عنوان Glasperlenspiel Strings Orchestra در سال‌های اخیر اجراهای زیادی در سوئیس، اتریش، ایتالیا، فنلاند، آلمان، بلژیک، برزیل، شیلی، آرژانتین و اروگوئه داشته و در جشنواره‌های بین‌المللی چون جشنواره موسیقی بروکسل، جشنواره بین‌المللی پیانو بریسا و برگامو، میتلفست و امیلیا رومانا در ایتالیا، جشنواره بین‌المللی موسیقی اولگ کاگان در آلمان، جشنواره ایستر سن‌پترزبورگ در روسیه، جشنواره موسیقی ایتی در فنلاند و جشنواره موسیقی ریگا در لتونی نیز شرکت کرده است.

سیگرید کولمان، رهبر نوازندگان گروه، فارغ‌التحصیل آکادمی موسیقی استونی، مدرسه موسیقی و نمایش گیلدهالد لندن و آکادمی رابرت شومان در دوسلدورف آلمان است. کولمان همچنین از محضر استادانی چون ایگور برتزونی، مایکلا مارتین و دیمیتری سیتکوتسکی بهره ‌برده است. او هم‌اکنون استاد آکادمی موسیقی و تئاتر استونی است.

پنج آهنگ محلی استونیایی برای ارکستر زهی ساز شد

در این کنسرت ارکستر استونی متکشل از سیگرید کولمان، ژلنا لاس، کریس تیما ویولن یک، مارلیس اوبو، کایدی اوگاندی، مای روزنروث ویولن دو، ژوزف آهان، تالوی نورگاما ویولا، اَره تامسلو، مارکوس اَلترو ویولن سل، هایکوژوزف رمل کنترباس، کارل یوهان لاتیکاس پرکاشن و حمیدرضا آفریده نوازنده کمانچه قطعاتی چون نغمه وطن، پنج آهنگ محلی استونیایی برای ارکستر زهی، راه دهکده کودکی مان، وقتی هنوز جوان بودم، در مسیرتان، لک لک ها، زمانی که غرق در افکار نشسته بودم، خانه آرام و دوست داشتنی ام و گالینا گریگورجوا را ساز کردند.

رپرتوار گروه، سیری در قرن ها که موسیقی قدیم و موسیقی جدید را در هم آمیخت، از باخ تا تور، از رکولی تا پیاتزولا است.

این درحالیست که، سیگرید کولمان و آره تامسالو، مستر ویولنسل این گروه، مستر‌کلاس‌هایی برای ویولن و ویولنسل در جریان سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در تهران برای علاقه‌مندان برگزار کرد.

در ادامه یازدهمین جشنواره موسیقی فجر شیراز که تا دوم اسفندماه برپاست شامگاه پنجشنبه 30 بهمن ارکستر مجلسي تهران به خوانندگي محمد معتمدي و رهبري برديا کيارس  اثر ارزشمند "شيپور صلح" ساخته علي قمصري را با حضور سوليست هايي همچون علي قمصري، پاشا هنجاني، پويا سرايي و شروين مهاجر با همراهي گروه آوازي تهران به روي صحنه مي برد.

ارکستر زهی استونی که دوشنبه و سه‌شنبه 27و 28بهمن‌ماه در تالار وحدت به اجرای برنامه پرداخت، چهارشنبه شب در تالار حافظ شیراز روی صحنه رفت.

کد N734307

وبگردی