آفتاب
گزارش خبری مهر/

غرفه هایی به رنگ هنر درنمایشگاه همدان/ سوغات شیرین پذیرای مهمانان

غرفه هایی به رنگ هنر درنمایشگاه همدان/ سوغات شیرین پذیرای مهمانان

همدان- همزمان با جشنواره زمستانی استان همدان نمایشگاه صنایع دستی، سوغات و آئین های محلی همدان در قالب غرفه هایی رنگارنگ آغاز به کار کرد تا در روزهای باقی مانده به عید نوروز خود را مهیای میزبانی کند.

به گزارش خبرنگار مهر، صنایع دستی و سوغات هر منطقه یا استانی جزوی از فرهنگ و آداب و رسوم آن منطقه به شمار می رود که علاوه بر نشان دادن سنن قدیمی آن منطقه می تواند گویای ریشه فرهنگ و تمدن در آن منطقه و استان بوده و از طرفی صنایع دستی و سوغات هر استان می تواند زمینه ای برای جذب گردشگر به آن منطقه باشد.

استان همدان نیز به عنوان یکی از پنج استان فرهنگی کشور دارای صنایع دستی و سوغات منحصر به فردی است که در نوع خود نه تنها در کشور بلکه در دنیا بی نظیر است بطوریکه صنایع دستی استان همدان گویای فرهنگ و تمدن کهن این سرزمین به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین است.

اما صنایع دستی استان جدا از آنکه به لحاظ هنری دارای ارزش فراوانی است می تواند منبع درآمدی برای هنرمندان صنایع دستی استان و ایجاد اشتغال پایدار در این زمینه باشد کمااینکه استان همدان از دیرباز جایگاه هنرمندان چیره دستی بوده که با هنرمندی تمام آثار بی نظیری را از خود بر جای می گذارند بطوریکه صنایع دستی استان همدان در دنیا بی نظیر است و تا کنون بیش از ۳۶ اثر از صنایع دستی استان همدان نشان ملی دریافت کرده اند.

سفال لالجین متعلق به تنها شهر سفال دنیا، چرم و مصنوعات چرمی همدان، مبل و منبت ملایر و تویسرکان، فرش، گلیم و منبت کاری، معرق کاری و طلا کوبی روی شیشه و ترمه دوزی و ده ها صنعت هنری دیگر از جمله صنایع دستی استان همدان است.

براساس بررسی ها در حال حاضر حدود ۴۰ هزار نفر در استان همدان در زمینه صنایع دستی فعالیت می کنند و ۳۶ اثر از صنایع دستی استان همدان نشان ملی دریافت کرده و صنایع دستی استان همدان به طور متوسط سالانه ۲۴ میلیون دلار صادرات از استان همدان دارد.

اما با وجود این همه پتانسیل در زمینه صنایع دستی در استان همدان تنها ۱۳ درصد تولید صنایع دستی در کشور مربوط به استان همدان است و سهم همدان از صادرات صنایع دستی در کشور ۱۸ درصد بوده است.

آنچه مسلم است اینکه یکی از راه ها برای ایجاد اشتغال در حوزه صنایع دستی در استان همدان و از سویی معرفی سوغات و صنایع دستی استان به سایر استان ها و خارج از کشور ایجاد بازار کار مناسب برای هنرمندان صنایع دستی است که در این میان برگزاری نمایشگاه صنایع دستی نیز می تواند زمینه مناسبی برای ایجاد بازار کار برای هنرمندان و معرفی آثار و صنایع دستی استان باشد.

به همین منظور شامگاه چهارشنبه و همزمان با برگزاری هشتمین جشنواره زمستانی استان همدان، نمایشگاه صنایع دستی، مبل و منبت، سوغات و آئین های محلی همدان در محل نمایشگاه بین المللی همدان با حضور مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان، معاون مدیریت و منابع انسانی استاندار و شهردار همدان، افتتاح شد.

این نمایشگاه شامل ۱۰۰ غرفه مختلف از صنایع دستی مانند، مبل و منبت و چرم و سفال و معرق کاری و سوغات همدان از جمله کماج و حلوازرده و انگشت پیچ و شیره است و از جمله ویژگی های این نمایشگاه برپایی آئین ها و پای کوبی های محلی استان های مختلف است که برخی برنامه های فرهنگی نیز در این نمایشگاه به اجرا گذاشته می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ۱۰۰ واحد فعال شامل ۳۵ واحد سوغات، ۵۰ واحد صنایع دستی و ۱۵ واحد آئین های محلی از استان های همدان، تهران، کرمانشاه، کهکیلویه و بویر احمد، فارس، یزد، خوزستان، مازندران، گیلان، لرستان، قم، کردستان و خراسان رضوی در این نمایشگاه حضور دارند.

ریحان سروش مقدم افزود: این واحد ها به معرفی صنایع دستی کشورمی پردازند و نمایندگانی از شهرستانهای همدان ملایر، بهار، کبودرآهنگ، تویسرکان و رزن نیز به معرفی صنایع دستی و آئین های محلی و بومی استان همدان می پردازند.

وی با تاکید بر اینکه صنایع دستی نماد آئین ها، فرهنگ و آداب رسوم یک ملت است، ابراز داشت: در کنار هم قرار گرفتن مجموعه ای کامل از صنایع دستی و سوغات اقوام گوناگون برای مردم استان همدان و علاقمندان این می تواند زمینه برای معرفی فرهنگ های مختلف استان ها به یکدیگر باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در ادامه سخنانش عنوان کرد: هنرمندان صنایع دستی استان همدان نیز با آثاری چون مبل و منبت، گلیم و جاجیم، مصنوعات چرم، سفال و سرامیک، رودوزی های محلی و سنتی، معرق چوب، فرش دست باف، سبد، مروارر بافی، نقاشی روی شیشه و سفال و سایر رشته های تخصصی صنایع دستی، فضای فرهنگی را رقم خواهند زد.

ریحان سروش مقدم در مورد اهمیت برگزاری نمایشگاه صنایع دستی گفت: برگزاری این نمایشگاه فرصت مناسبی برای معرفی صنایع دستی استان همدان و ایجاد بازار کار برای هنرمندان و صنعتگران است.

وی با بیان اینکه صنایع دستی استان همدان می تواند جایگاه مهمی را در صادرات غیر نفتی داشته باشد، افزود: صنایع دستی علاوه بر ایجاد اشتغال و کار آفرینی و صادرات می تواند در جذب گردشگر نقش مهمی را داشته باشد چراکه ۱۰ درصد صادرات غیر نفتی استان مربوط به صنایع دستی است.

سروش مقدم با اشاره به اینکه استان همدان ظرفیت و قابلیت ۱۲۰ رشته صنایع دستی فعال را دارد، بیان داشت: باید فضای آموزشی را برای این صنایع گسترش داد.

سروش مقدم یکی از ویژگی های این نمایشگاه را برگزاری جشن آئین های محلی توسط نمایندگان استان های مختلف عنوان کرد و گفت: نمایندگان استان ها به نمایش رسوم، فرهنگ و آئین های خود می پردازند.

وی با بیان اینکه شعار هشتمین جشنواره زمستانی استان همدان «کرسی های مادستان شادی های زمستان» است، اظهار داشت: در این نمایشگاه کرسی هایی که به روش سنتی همدان به نمایش درآمده است.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان بیان کرد: در این نمایشگاه علاوه بر صنایع دستی سوغات و خوراکی های مختلف استان همدان از جمله شیرینی ها و ترشی ها نیز به نمایش گذاشته شده است.

معاون صنایع دستی، میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ هزار نفر هنرمند در زمینه صنایع دستی در استان همدان فعالیت می کنند.

علیرضا قاسمی در مورد صنایع دستی استان همدان گفت: ۳۶ اثر از صنایع دستی استان همدان نشان ملی دریافت کردند و یکی از هنرمندان استان همدان که نازک کاری روی چوب را انجام می دهد موفق شده هفت اثر خود را ثبت ملی کند.

وی با اشاره به اینکه رشته های سفال، مصنوعات چوبی و چرم و مصنوعات فلزی به ثبت ملی رسیدند، بیان کرد: صنایع دستی استان همدان در صادرات از وضعیت مطلوبی برخوردار است بطوریکه سالانه ۲۴ میلیون دلار صادرات داریم.

قاسمی یکی از راه های بازار یابی برای هنرمندان صنایع دستی را شرکت در نمایشگاه های داخل کشور و خارج از کشور عنوان کرد و ابراز داشت: برگزاری کارگاه های آموزشی و اعطای تسهیلات و ایجاد بازار کار برای آنها و حضور در نمایشگاه از جمله اقدامات برای هنرمندان صنایع دستی است.

قاسمی عنوان داشت: صنایع دستی استان همدان می تواند با کمترین سرمایه بیشترین اشتغال را ایجاد کند و نقش مهمی در تولید ناخالص ملی دارد.

با این تفاسیر می توان گفت باید به جایگاه و اهمیت صنایع دستی استان همدان در انتقال فرهنگ استان از نسلی به نسل دیگر و همچنین جایگاه آن در ایجاد اشتغال توجه داشت و تاکید کرد که توجه به این حوزه به عنوان صنعتی مولد در اشتغال جوانان استان همدان باید مدنظر مسئولان استانی قرار بگیرد.

نمایشگاه صنایع دستی، مبل و منبت، سوغات و آئین های محلی از تاریخ ۲۹ بهمن تا ۵ اسفند ماه سال جاری همه روزه از ساعت ۱۵ تا ۲۱ میزبان بازدید کنندگان است.

کد N734156

وبگردی