آفتاب

سکوت سوچی در مقابل سرکوب شدید مسلمانان میانمار

سکوت سوچی در مقابل سرکوب شدید مسلمانان میانمار

این روزها به نظر می رسد آنگ سان سوچی، فعال حقوق بشری و برنده جایزه صلح نوبل در میانمار دوران رخوت خود را سپری می‌کند چرا که با وجود سرکوب شدید اقلیت‌ مسلمانان در منطقه راخین او همچنان سکوت را ترجیح داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سوچی در بین اهالی میانمار به دلیل 15 سال حبس خانگی‌اش در جریان اعتراض به آزادی و وضعیت حقوق بشر در میانمار و مبارزاتش در این راه "ارکیده آهنین" لقب گرفته است.اما اکنون با توجه به سرکوب شدید مسلمانان میانمار در منطقه راخین و سکوت او به نظر می‌رسد رفته رفته این ارکیده آهنین در حال پژمرده شدن است.

اقلیت روهینجای مسلمان راخین به دلیل تفاوت‌های مذهبی و نژادی همواره از اکثریت بودایی جدا شده‌اند. اما تنش‌ها بین این دو گروه در سال 2012 و در پی محاصره مسلمانان در خشونت‌های نژادی به اوج رسید.

براساس اطلاعات دفتر کمیسیونر ارشد سازمان ملل در امور حقوق بشر در پی حملات خشونت بار اکثریت به اقلیت در منطقه راخین تاکنون 200 تن کشته و بیش از 160 هزار تن بی‌خانمان شده‌اند. اما رفتارهای نامناسب با این اقلیت‌ تنها به خشونت‌های قومی محدود نمی‌شود. دولت میانمار نیز با توصیف این افراد به عنوان مهاجران بنگلادشی از دادن اقامت دائم به آنها خودداری می‌کند. به گفته برخی اهالی این قوم، دولت به آنها شرایطی موسوم به اقامت موقت یا "کارت سفید" ارائه داده است. گفته می‌شود دارندگان کارت سفید حتی اجازه شرکت در هرگونه رفراندوم را ندارند.

با تمام این تفاسیر سوچی به عنوان حامی حقوق بشر و از اهالی این کشور تاکنون در مقابل این اقدامات سکوت کرده است. سکوتی که احتمال می‌رود به دلیل حمایت حامیان پر و پاقرصش یعنی روحانیون بودایی ادامه یافته است.

انتهای پیام

کد N733870

وبگردی