آفتاب

سازمان ملل: کره‌شمالی مرتکب جنایت علیه بشریت شده اما نسل‌کشی نکرده است

سازمان ملل: کره‌شمالی مرتکب جنایت علیه بشریت شده اما نسل‌کشی نکرده است

رئیس کمیته حقوق بشر سازمان ملل در خصوص کره‌شمالی گفت: اقدامات پیونگ‌یانگ جنایت علیه بشریت است نه نسل‌کشی.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مایکل کربی، قاضی سابق استرالیایی و رئیس کمیسیون تفحص سازمان ملل در امور نقض حقوق بشر در کره‌شمالی بار دیگر تاکید کرد که یافته‌های این هیات حاکی از آن است که پیونگ‌یانگ مرتکب جنایت علیه بشریت شده چون هنوز هزاران تن را در زندان تحت بازداشت دارد.

وی به خبرنگاران در واشنگتن گفت: این یک یافته بسیار مهم و جدی است و به جامعه بین‌الملل ربط دارد که مسوولیت این مساله را برعهده بگیرد. نهاد حقوق بشر سازمان ملل رهبر کره‌شمالی را از این بابت مطلع کرده است.

کمیسیون بررسی و تفحص سازمان ملل گفته است که نقض حقوق بشر توسط کره‌شمالی هیچ شباهتی با جهان معاصر ندارد.

کربی تاکید کرد: من از این بابت متاسفم که تحقیقات این هیات به واسطه معنای نامناسب از ارتکاب نسل‌کشی بسته شد. این معنا مربوط به سال 1948 است و ما نمی‌توانیم این معنا را به تمام جنایات بسط دهیم.

این هیات همچنین به شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرده تا مساله پیونگ‌یانگ را به دادگاه کیفری بین‌الملل ارجاع دهد و این یافته‌ها را به رهبر کره‌شمالی نیز ارایه کند.

این تحقیقات براساس مصاحبه از 300 شاهد و شواهد و مدارک مرتبط صورت گرفته و براساس آن مشخص شده که 120 هزار تن در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های کره‌شمالی نگهداری می‌شوند. همچنین پیونگ‌یانگ از روش‌های مختلف شکنجه، تجاوز و اعدام بدون محاکمه استفاده می‌کند، رئیس هیات تحقیق و تفحص سازمان ملل در امور حقوق بشر کره‌شمالی نارضایتی خود را از برخی جنبه‌های این گزارش نهایی که سال گذشته میلادی ارایه شد، ابراز داشت و اعلام کرد: تماس محدودی با مقام‌های کره‌شمالی داشتیم. ما تلاش کردیم آنها را در این تحقیق دخیل کنیم اما آنها امتناع کردند.

انتهای پیام

کد N733461

وبگردی