آفتاب

سیاست جدید آمریکا برای فروش پهپادهای تجاری و نظامی

سیاست جدید آمریکا برای فروش پهپادهای تجاری و نظامی

وزارت امور خارجه آمریکا سیاست جدیدی را با هدف تقویت کنترل بر صادرات پهپادهای نظامی- تجاری رونمایی کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، این سیاست جدید به ارایه استانداردهایی می‌پردازد که براساس آنها ایالت متحده به ارزیابی صادرات بالقوه پهپادهای نظامی از جمله سیستم‌های تسلیحاتی می‌پردازد.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده که این سیاست جدید به کشورهای خارجی این اجازه را می‌دهد تا با شروط اصلی برای خرید تسلیحات مقابله با تروریسم مواجه شوند. این کشورها باید مدرکی را امضا کنند که براساس آن نباید از پهپادها برای نظارت غیرقانونی یا زور علیه جمعیت غیرنظامی استفاده کنند و تنها باید در عملیات بین‌المللی نظامی چون دفاع شخصی مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است، هر کدام از کشورهایی که خواهان خرید پهپاد هستند، درخواستشان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پیشتر، نقل و انتقال پهپادها براساس قوانین و مقرراتی صورت می‌گرفت که مبتنی بر مقتضیات و شرایط بود. پهپادهای کاملا مسلح- با برد 300 کیلومتر و گنجایش حمل 500 کیلوگرم- همچنان با محدودیت فروش مواجهند.

دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده که این فرصت را برای به کار گرفته شدن قانونی و مسوولانه پهپادهای نظامی ارایه کرده است. این سیاست جدید بخشی از استراتژی آمریکا برای همکاری با کشورهای دیگر و با هدف پی‌ریزی استانداردهای جهانی برای فروش، انتقال و استفاده از پهپادهای غیرمسلح محسوب می‌شود.

آمریکا از کمپین پهپادها در پاکستان، افغانستان، عراق، یمن و جاهای دیگر و برای هدف قرار دادن "رهبران تروریست‌ها" استفاده کرده است. این کمپین عامل اصلی مناقشاتی بوده چراکه ادعاهایی درباره کشته شدن غیرنظامیان در این کشورها وجود دارد.

پهپادها یکی از ابزارهای حساس در صحنه نبرد است و به عنوان چشم پیاده‌نظام در آسمان و پلتفورم تسلیحاتی عمل می‌کند که می‌تواند همانند ساعت حول مناطق حساس به پرواز درآید و بدون به خطر انداختن جان خلبان، موشک شلیک کند.

آمریکا در عملیات اخیر نظامی در لیبی، عراق و سوریه نیز عهده‌دار کمپین پهپادی برای جمع‌آوری اطلاعات و پروازهای شناسایی بوده است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند، تامین پهپادهای غیرمسلح برای متحدان باعث کاهش برخی فشارها می‌شود اما به کشور خاصی اشاره نشده است.

انتهای پیام

کد N733014

وبگردی