آفتاب

دادستان کل آمریکا: اوباما می‌تواند گوانتانامو را تعطیل کند

دادستان کل آمریکا: اوباما می‌تواند گوانتانامو را تعطیل کند

دادستان کل آمریکا اعلام کرد، اگر رئیس‌جمهوری آمریکا بتواند حمایت کنگره را به دست آورد، بستن زندان بدنام گوانتانامو تا پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش یک دستاورد معقول و قابل قبول خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل ازخبرگزاری اسپوتنیک، اریک هولدر، دادستان کل آمریکا در کنفرانسی خبری در پاسخ به این سوال که آیا شانسی وجود دارد که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تا پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش در سال 2016 میلادی، این زندان را ببندد یا خیر، گفت: یک احتمال واقع بینانه وجود دارد که این امر صورت گیرد.

وی افزود: فکر می‌کنم در اصل این مساله نیازمند همکاری کنگره برای رساندن تعداد زندانیان گوانتانامو به صفر است.

دادستان کل آمریکا ادامه داد: دلایل بسیاری برای اینکه گوانتانامو باید تعطیل شود، وجود دارد از جمله هزینه‌هایی که مالیات‌دهندگان آمریکایی باید برای اسکان یک زندانی در زندان گوانتانامو پرداخت کنند، هزینه‌های آمریکا در زمینه سیاست خارجی و استفاده از این تاسیسات بازداشت به عنوان وسیله سربازگیری برای دشمنان آمریکا.

هولدر تاکید کرد، کنگره آمریکا باید با دولت اوباما همکاری کرده و برخی از محدودیت‌هایی را که در رابطه با گوانتانامو برای رئیس‌جمهور به وجود آورده‌اند، بردارند.

براساس قوانین کنونی آمریکا، اوباما باید پیش از انتقال زندانیان گوانتانامو از این تاسیسات، با کنگره مشورت کند. قانون دیگری نیز که از سوی سنای آمریکا در حال بررسی است، توقف انتقال زندانیان باقی مانده و جلوگیری از اسکان مجدد آنها در آمریکا یا یمن است.

اوباما پس از آنکه در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش متعهد تعطیلی این تاسیسات شد، در سال 2009 میلادی حکم تعطیلی گوانتانامو را امضا کرده و آن را به عنوان فصل بدی از تاریخ آمریکا توصیف کرد. اما تاکنون تعطیلی گوانتانامو صورت نگرفته است.

انتهای پیام

کد N732795

وبگردی