آفتاب

تاکید اوکراین به غرب برای سخت گرفتن به روسیه

تاکید اوکراین به غرب برای سخت گرفتن به روسیه

اوکراین از غرب خواسته تا پس از حمله جدایی‌طلبان شرق اوکراین به یک شهر مهم، به روسیه سخت بگیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل و قدرت‌های غربی در حالی خواستار پایان یافتن سریع اقدامات خصمانه در شرق اوکراین شده‌اند که درگیری‌هایی در اطراف شهر «دبالتسفه» رخ داده و در حال نقش برآب کردن آخرین اقدامات برای پایان یافتن به این ناآرامی‌های 10 ماهه است.

آمریکا این خشونت‌ها را که نقض آتش‌بس سه روزه محسوب می‌شود، محکوم کرده و جدایی‌طلبان را برای همکاری با نیروهای روسی مقصر می‌داند و به مسکو هشدار داده که اگر این جدایی‌طلبان به این روند ادامه دهند، مورد مجازات قرار می‌گیرند.

اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفته که این درگیری نباید با راه‌حل نظامی پایان یابد و به نیروهای کی‌یف تاکید کرده که تسلیم شوند.

پوتین در کنفرانس خبری در جریان سفر به بوداپست، مجارستان گفت: امیدوارم که مقام‌های اوکراین مانع به زمین گذاشتن تسلیحات سربازان این کشور نشوند.

در همین حال پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین در تماس تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت: تهاجم به دبالتسفه یک حمله نفع‌طلبانه و از روی خودخواهی و برای نقض آتش‌بس نوپا است.

وی از اتحادیه اروپا و جامعه بین‌الملل خواست تا اقدام و واکنش سخت‌تری در قبال "اقدامات خطرناک روسیه" و مخالفان جدایی‌طلب انجام دهند.

کی‌یف و جدایی‌طلبان شرق اوکراین 12 فوریه 2015 و پس از یک مذاکرات بلندمدت در مینسک، بلاروس و با میانجیگری رهبران فرانسه، آلمان، روسیه و اوکراین توافق آتش‌بس امضا کردند اما جدایی‌طلبان این شهر کلیدی را که محل تلاقی و عبور خط راه‌آهن میان دونتسک و لوهانسک است به تصرف خود درآورده و مدعی‌اند این منطقه جزو مناطق تحت کنترل اوکراین نیست که در مفاد توافق آمده است.

شورای امنیت سازمان ملل همچنین از دو طرف درگیر در اوکراین خواسته تا هر چه سریعتر این اقدامات خصمانه را متوقف کرده و به ناظران صلح اجازه ورود به شهر را بدهند.

جوزف بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز به شدت این خشونت‌ها را تقبیح کرد و هشدار داد که این اقدامات برای روسیه هزینه‌بردار خواهد بود و باعث می‌شود تا توافق مینسک نقض شود.

جدایی‌طلبان شرق اوکراین که مدعی‌اند 80 درصد کنترل دبالتسفه را برعهده گرفته‌اند، اعلام کردند که بسیاری از 8000 سرباز اوکراینی را که در این شهر مستقر هستند، کشته و تعداد زیادی اسیر گرفته‌اند.

در همین حال، اوباما نیز اعلام کرده که تسلیح اوکراین در مقابل جدایی‌طلبان یک گزینه‌ای است که اگر گزینه‌های دیگر درست از آب درنیامد، از آن استفاده می‌کند اگرچه گفته که ترجیح می‌دهد از طریق روش‌های دیگر به روسیه برای پایان دادن به این خشونت‌ها فشار وارد آورد.

انتهای پیام

کد N732644

وبگردی