آفتاب
یک کارشناس مهدویت:

فرهنگ غربی، فرهنگ‌های اصیل را تحت‌الشعاع خود قرار داده است

فرهنگ غربی، فرهنگ‌های اصیل را تحت‌الشعاع خود قرار داده است

معاون پژوهشی بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) گفت: متأسفانه فرهنگ غربی فرهنگ‌های اصیل و تمدن‌های بزرگ را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. ما هم در جاهایی به عنوان یکی از کشورهای جهان از این فرهنگ تأثیر پذیرفته‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا فوادیان در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «مهمترین علت از بین رفتن فرهنگ دینی و اسلامی به وجود آمدن یک سری خرده‌فرهنگ‌هایی است که تمدن‌های بزرگ را تحت تأثیر قرار داده است» اظهار کرد: وقتی جهان را به شکل یک دهکده کوچک در نظر می‌گیریم یکی از زوایای آن به وجود آمدن فرهنگ‌های متفاوت می‌شود. انسانها اکنون در یک کلبه الکترونیکی زندگی می‌کنند که با یکدیگر در تعامل‌اند و این تعامل آنها سبب می‌شود که بر روی یکدیگر تأثیر بگذارند.

وی افزود: در این دهکده جهانی فرهنگ غربی به خاطر جذابیت‌های ظاهری که دارد بر روی سایر فرهنگ‌ها تأثیر بیشتری گذاشته است، همچنین آنها از بعد رسانه‌ای قوی‌تر از سایر فرهنگ‌ها هستند. به همین دلیل تأثیرات بیشتری می‌گذارند. در کشور ما اکنون یک آشوب فرهنگی بوجود آمده است.

معاون پژوهشی بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم دینمان را به شیوه سنتی نگه‌ داریم اما معماری خانه‌هایمان به صورت اروپایی شده است. همچنین نشست و برخاست ما هم تلفیقی از فرهنگ ایرانی- اسلامی و اروپایی است. اختلاف فرهنگی در کشور به قدری است که ما در شمال و جنوب کشور هم شاهد این موضوع هستیم. ما در کشور اقلیت‌های مختلف با فرهنگ‌های متفاوت داریم.

وی در ادامه با بیان این‌که «باید برای جدا شدن از این فرهنگ غلط غربی راهکارهایی ارائه بدهیم» خاطرنشان کرد: اولین کار ما این است که اصالت‌های فرهنگی خود را بیان کنیم. در این راستا می‌توانیم از رسانه‌ها هم کمک بگیریم. رسانه ما نباید به نوعی عمل کند که در فیلم‌ها و سریال‌های خود تبلیغ فرهنگ غربی را داشته باشند.

معاون پژوهشی بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) گفت: متأسفانه در برخی از سریال‌های رسانه ملی فردی را می‌بینیم که اگر قرار است تجدید فراشی داشته باشد یک فردی است که اهل کلک است و یا مثلاً در سریالی دیگر می‌بینیم فرد خدمتکار چادری است، این نشان از آن دارد که متأسفانه در برخی از سریال‌ها رسانه ملی به برخی از مسائل فرهنگی توجه نمی‌کند.

فوادیان یادآور شد: ما با پخش کردن این‌گونه مسائل در حوزه فرهنگی نوعی آشوب به وجود می‌آوریم و برای رفع این آشوب باید به سبک زندگی ایرانی - اسلامی توجه کنیم که در این چند سال اخیر هم این سبک زندگی مورد توجه مقام معظم رهبری بوده است. ما با توجه بر این اصل می‌توانیم از این آشوب فرهنگی نجات پیدا کنیم.

وی افزود: یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود به آن فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی خود بازگردیم این است که نقش گروه‌های مرجع را در جامعه بشناسیم. ما در جامعه افرادی همچون هنرمندان، فوتبالیست‌ها و افراد مشهور دیگری داریم که نوع سبک و زندگی آنها در زندگی دیگران تأثیرگذار است.

معاون پژوهشی بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) گفت: این افراد مرجع در صفحات شخصی خودشان که خارج از رسانه ملی است یک سری رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهند که برای جوانان الگو می‌شوند. در اینجا است که این فرهنگ ما به راحتی دستخوش تغییر و تحول می‌شود.

انتهای پیام

کد N732329

وبگردی