آفتاب
معاون رئیس پارلمان لبنان در گفتگو با مهر:

فضای مثبت بر مذاکرات حزب الله و المستقبل/ روابط قابل قبول با حماس

فضای مثبت بر مذاکرات حزب الله و المستقبل/ روابط قابل قبول با حماس

معاون رئیس پارلمان لبنان ضمن اظهار امیدواری درخصوص نتایج مثبت مذاکرات میان جریان المستقبل و حزب الله اعلام کرد که انجام این مذاکرات در لبنان در حال حاضر یک امر حیاتی و ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، با وجود گذشت چند ماه از خلاء ریاست جمهوری در لبنان مذاکرات میان جریان المستقبل و حزب الله لبنان در راستای پیشبرد روند سیاسی در این کشور و برطرف کردن خلاء ریاست جمهوری چند ماهی است که در جریان است و دو طرف در خصوص نتایج آن ابراز رضایت کرده اند. از جمله سید حسن نصرالله در سخنرانی دیشب خود در مراسم بزرگداشت فرماندهان شهید حزب الله از حاکم بودن فضای مثبت در روند این مذاکرات خبر داد.

این در حالی است که این گفتگوها تاکنون به توافقاتی در زمینه مسائل امنیتی در لبنان منجر شده است.

 «خلیل حمدان» عضو جنبش امل لبنان و معاون «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: مذاکرات میان جریان المستقبل و حزب الله لبنان مدتی قبل برای پایان دادن به چالشهایی که میان احزاب و گروههای لبنانی وجود دارد، اختلافات میان جریانهای شیعه و سنی و همچنین توقف جریان افراطی گری که کل منطقه را تحت شعاع قرار داده آغاز شد.

وی در ادامه اظهار داشت: ما تاکید داریم که امر مذاکره مسئله اصلی و حیاتی در لبنان است چرا که تنشها را میان احزاب و گروههای شیعه و سنی در لبنان کاهش می دهد و راه را بر اجرای توطئه هایی که در این زمینه صورت می گیرد می بندد.

حمدان در ادامه تصریح کرد که انجام مذاکرات میان حزب الله و جریان المستقبل این مزیت را دارد که دیگر گروههای سیاسی را در لبنان ترغیب می کند که وارد این مذاکره شوند که به طبع نتایج مثبت و قابل قبولی را در پی خواهد  داشت.

معاون رئیس پارلمان لبنان در پاسخ به سوالی درخصوص نتایج خلاء ریاست جمهوری در لبنان اظهار داشت: خلاء ریاست جمهوری حدود هشت ماه است که در لبنان سایه انداخته و ما در جنبش امل خواهان حل این موضوع و پایان خلاء ریاست جمهوری در سریعترین زمان ممکن هستیم چرا که وجود رئیس جمهوری از ضروریات است و این امکان وجود دارد که لبنان متحمل ضرر و زیانهای زیادی شود و ما مصرا خواهان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سریعترین زمان ممکن هستیم.

وی تأکید کرد: با این وجود باید تاکید کنم که درصورت موفقیت آمیز بودن مذاکرات نتایج مثبت و قابل قبولی را شاهد خواهیم بود و این امر یکی از عوامل اصلی در موفقیت آمیز بودن روند انتخاب رییس جمهوری در لبنان محسوب می شود.

حمدان در پاسخ به سؤالی درخصوص امکان تغییر عقیده حزب الله در توقف حمایتها از میشل عون و حمایت از نامزد دیگری در انتخابات ریاست جمهوری لبنان گفت: این مسئله تماما به تحولات و نتایج مذاکرات جاری بستگی دارد اما چیزی که مشخص است این است که تاکنون مواضع همان مواضع گذشته است و تغییری در آنها رخ نداده است. اما این امکان وجود دارد که در آینده شاهد مسائل و مواضع جدیدی باشیم.

حمدان در ادامه با اشاره به روابط حماس و حزب الله اعلام کرد که این روابط قطع نشده و همچنان به صورت قابل قبولی تداوم دارد. چرا که همگی درمورد گزینه مقاومت به اجماع رسیده اند و گزینه دیگری در میان نیست و باید تاکید کنم که همه امور در روند مثبتی در جریان است.

گفتگو از فاطمه درخشان

کد N731563

وبگردی