آفتاب
اسفند امسال صورت می گیرد:

رونمایی کتب حوزه هنری آذربایجان شرقی و تجلیل از عاشیق رسول قربانی

رونمایی کتب حوزه هنری آذربایجان شرقی و تجلیل از عاشیق رسول قربانی

تبریز - رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی از رونمایی کتاب های منتشر شده این حوزه در کنار تجلیل از مقام هنری یکی از عاشیق های مطرح استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن میلانی سه شنبه با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران گفت: «سینه مده سسله نن سازیم وار منیم» و «منتشا» دو کتاب منتشر شده حوزه هنری اذربایجان شرقی هستند که چهارم اسفند سالجاری همراه با تجلیل از مقام هنری عاشیق رسول قربانی در فرهنگسرای الغدیر رونمایی خواهند شد.

وی در ادامه با اشاره به تجلیل از مقام هنری و نکوداشت هشتادمین سال تولد عاشیق رسول قربانی در کنار این آیین رونمایی افزود: در واقع کتاب «سینه مده سسله نن سازیم وار منیم» شامل اشعار و سروده های دینی اجتماعی عاشیق رسول قربانی است که توسط خسرو سرتیپی و محمد عبادی گردآوری و از سوی انتشارات حوزه هنری آذربایجان شرقی و با همکاری سوره مهر در ۱۱۲ صفحه و در قطع رقعی عرضه شده است.

رئیس حوزه هنری استان ادامه داد: در این مراسم از کتاب «منتشا» سیروس مصطفی به عنوان پژوهشی در ریشه یابی نمایش های فولکلور آذربایجان نیز رونمایی خواهد شد که این اثر نیز توسط حوزه هنری آذربایجان شرقی و با همکاری انتشارات سوره مهر در ۱۷۶ صفحه و در قطع رقعی منتشر شده است.

میلانی در پایان گفت: عاشیق رسول از معدود هنرمندانی است که در فستیوال های خارجی حضور داشته و بیش از ۳ هزار بیت در مضامین عارفانه و دینی و در مدح ائمه اطهار(ع) شعر سروده و همه آنها در سینه این هنرمند محفوظ است که تمامی این اشعار در قالب کتاب با عنوان «سینه مده سسله نن سازیم وار منیم» منتشر شده است.

گفتنی است، عاشیق رسول قربانی در سال ۱۳۱۴ در روستای عباس‌آباد مئشه پارا در شهرستان كليبر به دنیا آمده و فعالیت در عرصه موسیقی عاشیقی را از سال ۱۳۳۰ در نزد استادان موسیقی نظير عاشیق خیرالله، عاشیق حیدر، عاشیق کریم حضرتی و عزیز شهنازی و عاشيق قره گونيلي آغاز کرده است.

کد N731347

وبگردی