آفتاب
نتایج یک مطالعه دانشگاهی درباره بی‌ارزش شدن پول کشور

طرح دانشگاه امیرکبیر برای حذف چهار صفر از واحد پول ملی

طرح دانشگاه امیرکبیر برای حذف چهار صفر از واحد پول ملی

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با انجام مطالعاتی طرحی برای حذف چهار صفر از واحد پول ملی ارائه دادند که نه تنها هزینه‌بر و تورم‌زا نیست، بلکه درآمدزا نیز هست.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر حمیدرضا رمضی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مبتکر طرح با اشاره به کاهش ارزش پول رایج کشور (ریال فعلی)، ‌گفت: در حال حاضر ارزش ریال فعلی چنان کاهش یافته است که برای خرید یک نان سنگک مبلغی حدود 10 هزار واحد پول (10 هزار ریال) رایج کشور باید پرداخته شود.

وی افزود: از سوی دیگر ارزش ریالی فعلی در برابر ارزهای خارجی به حد تاسف باری کاهش یافته است، به گونه‌ای که یک پوند انگلیس افزون بر 53 هزار ریال است. این امر علاوه بر آسیب رسیدن به وجهه بین‌المللی ایران،‌ تاثیرات روانی منفی در جامعه بر جای گذاشته است.

رمضی، وجود اعداد با رقم‌های زیاد در اسناد رسمی و بانکی را از دیگر مشکلات ایجاد شده در پی بی‌ارزش شدن ریال فعلی دانست و ادامه داد: نگاشت اعداد با رقم‌های زیاد در اسناد رسمی و یا بانکی سبب مشکلات عدیده از جمله صرف زمان و هزینه زیاد شده است.

مجری طرح به اجرای مطالعاتی میدانی در خصوص کاهش ارزش پول ملی در شهرهای مختلف اشاره کرد و یادآور شد: نتیجه این مطالعات نشان می‌دهد که در شهر تهران از هر 10 رهگذر سه نفر آنها حاضرند که خم شوند و اقدام به برداشتن اسکناس هزار ریالی کنند که روی زمین افتاده است. این میزان در شهرهای دیگر چندان بیشتر از تهران نیست.

وی نتایج این مطالعات را حاکی از بی‌ارزش شدن پول کشور دانست و خاطرنشان کرد: در این راستا طرحی در جهت حذف چهار صفر از واحد پول ارائه دادیم که اجرای آن نه تنها تورم‌زا نیست، بلکه برای کشور نیز درآمدزا خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به بیان جزئیات این طرح پرداخت و افزود: در این طرح ریال (جدید) بعنوان واحد پول پای برجا خواهد بود. ولی ارزش هر یک ریال جدید برابر 10 هزار ریال فعلی تعیین شده است. به عبارت دیگر چهار صفر از واحد پولی حذف می‌شود.

وی اضافه کرد: بر این اساس هر اسکناس هزار تومانی (10000 ریالی فعلی) به صورت غیر رسمی همان هزار تومان باقی می‌ماند، ولی این اسکناس هزار تومانی یک ریال جدید می‌شود و چون واحد غیر رسمی تومان به ارزش خود باقی می‌ماند، هیچ گونه مشکلی از نظر تطبیق پول جدید و قدیم برای مردم پیش نخواهد آمد و مهمتر از همه هیچ گونه بار روانی منفی در پی نخواهد داشت؛ زیرا ارزش تومان که یک واحد غیر رسمی است و مردم با آن زندگی و خرید می‌کنند، حفظ خواهد شد.

رمضی ادامه داد: مردم می‌توانند با همین تومان فعلی خرید و فروش کنند، در حالی که هزار تومانی فعلی آنها تبدیل به یک ریال جدید می‌شود.

رمضی، با تاکید بر اینکه پول خرد در همه کشورها اهمیت چندانی ندارد، توضیح داد: پول خرد کشور تا مدتی تومان خواهد بود و برای تطبیق بهتر قیمت‌ها می‌تواند تا مدتی به صورت اعشار بر روی اجناس نوشته شود. مثلا 1.200 که همان قیمت هزار و 200 تومان است و اگر ممیز در نظر گرفته نشود، همان 1200 خوانده می‌شود.

مجری طرح به مزایای این طرح اشاره و اظهار کرد: با تورم 26 درصدی هر 10 سال قیمت‌ها 10 برابر خواهد شد که با توجه به واحد ریالی رایج در کشور، ادامه روند فعلی بار روانی منفی به جامعه تحمیل خواهد شد که این طرح در تعدیل این بار روانی موثر خواهد بود.

وی ارائه این طرح را در راستای درخواست رئیس جمهور از استادان دانشگاه برای کمک به حل مشکلات جامعه و اعتلای ارزش پول و رونق اقتصادی دانست و ادامه داد: این طرح به نهاد ریاست جمهوری، شورای پول و اعتبار و بانک مرکز ارائه شده و جلساتی نیز در این زمینه با مسؤولان بانک مرکزی انجام شده است.

مجری طرح، نداشتن اثرات تورمی و سهولت در توجیه مردم و تطبیق پذیری پول رایج با پول جدید را از ویژگی‌های این طرح ذکرکرد و یادآور شد: این طرح درآمدزا است و منافع در خور توجهی برای دولت و ملت خواهد داشت، ضمن آنکه هزینه اجرایی آن در مقایسه با درآمدزایی آن بسیار اندک است.

رمضی در مورد درآمدزا بودن طرح گفت: این موضوع نکته کلیدی طرح است که در صورت اقدام دولت برای اجرای آن، درآمدزا بودن طرح با جزئیات کامل تشریح خواهد شد.

انتهای پیام

کد N730703

وبگردی