آفتاب

اتحادیه اروپا ارائه کمک‌هایش را به زیمبابوه را از سر گرفت

اتحادیه اروپا ارائه کمک‌هایش را به زیمبابوه را از سر گرفت

اتحادیه اروپا 234 میلیون یورو به زیمبابوه ارائه کرد و این نخستین باری است که این اتحادیه از زمان آغاز تحریم‌ها علیه این کشور جنوب آفریقا در سال 2002، کمک مالی خود را به این کشور اختصاص می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، اتحادیه اروپا به صورت تدریجی تحریم‌های شدید علیه زیمبابوه را با هدف ترغیب اصلاحات سیاسی کاهش داده اگرچه هنوز دارایی‌های رابرت موگابه، رئیس‌جمهور و همسرش مسدود است و ممنوعیت سفر و تحریم ارسال سلاح پابرجاست.

اتحادیه اروپا از زمان اعمال تحریم‌ها علیه زیمبابوه، از کمک به دولت این کشور امتناع کرده و کمک‌ها تنها به خیریه‌ها اختصاص یافته است.

"فیلیپ ون دام"، سفیر اتحادیه اروپا در زیمبابوه در جریان مراسم امضای توافقنامه گفت، این روند فصل جدیدی را در روابط میان اتحادیه اروپا با هراره می‌گشاید اما نسبت به بروز مشکلات جدید در آینده هشدار داد.

وی افزود: آیا امضای این توافق به معنای از میان رفتن یکباره تمامی مشکلات و ورود به یک برهه جدید و بدون مشکل است؟ خیر، ما برخی موانع بر سر راه روابط را از میان برداشته‌ایم و احتمال بروز مشکلات جدید وجود دارد.

حزب حاکم زیمبابوه به رهبری موگابه مدت‌هاست که خواستار لغو کامل تمامی تحریم‌های اتحادیه اروپاست و این تحریم‌ها را غیرقانونی می‌داند.

وزیر اقتصاد و دارایی زیمبابوه نیز این توافق را گامی مهم به سوی بهبود روابط میان زیمبابوه و اتحادیه اروپا دانست اما گفت: تحریم‌ها علیه رئیس‌جمهوری و همسرش بر روند عادی‌سازی روابط میان دو طرف خدشه وارد می‌کند.

اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده که این مبلغ می‌تواند باعث بهبود سطح بهداشت، اقتصاد بر پایه کشاورزی، کشورداری و ساخت زیرساخت‌ها

سفیر اتحادیه اروپا در زیمبابوه گفت، این مبلغ قرار است در سال‌جاری میلادی به دولت زیمبابوه داده شود و مابقی آن به تدریج تا سال 2020 به زیمبابوه داده می‌شود.

انتهای پیام

کد N730646

وبگردی