آفتاب
همزمان با درخواست یمن برای تاخیر در برگزاری اجلاس اعراب؛

انصارالله یمن: شورای امنیت در خدمت القاعده است/موافقت حوثی‌ها با تشکیل کمیته عالی انقلابی

انصارالله یمن: شورای امنیت در خدمت القاعده است/موافقت حوثی‌ها با تشکیل کمیته عالی انقلابی

یکی از رهبران برجسته جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که قطعنامه شورای امنیت که در آن از جنبش انصارالله خواسته شده بود از نهادهای دولتی و مناطق تحت کنترل خود عقب‌نشینی کند در خدمت القاعده است. در همین حال نماینده دائم یمن در قاهره خواهان تاخیر در برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای خارجه عرب شد که قرار است فردا (چهارشنبه) برای بررسی اوضاع یمن برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله (حوثی‌ها) اعلام کرد که درخواست شورای امنیت برای عقب‌نشینی جنبش انصارالله از نهادهای دولتی در واقع خوش خدمتی به القاعده‌ای است که در تلاش است دست به وحشیانه‌ترین جنایت‌ها در حق مردم بزند اما این امر هیچ‌گاه رخ نخواهد داد چراکه ما گردن این ملت را به تکفیری‌ها و تروریست‌ها تقدیم نخواهیم کرد.

وی در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی عنوان داشت: ما تاکید داریم که روابط یمن با خارج به ویژه با کشورهای برادر خوب باشد و هرگونه اقدامات خصمانه چه اقتصادی یا نظامی با معامله به مثل روبه‌رو خواهد شد.

وی افزود: طرف‌های خارجی این بار نخواهند توانست تصمیم خود را بر اراده ملت یمن تحمیل کنند چراکه این ملت آگاه است و با فرهنگ قرآنی و فرهنگ جهادی درست مسلح شده است.

البخیتی عنوان داشت: این طرف‌های خارجی هستند که انقلاب 2011 را دور زده و طرح شورای همکاری خلیج فارس را تحمیل کردند که نظام و ثروت را میان سران نظام سابق با احزاب فراکسیون اللقاء المشترک تقسیم کرد و همچنین فاسدان را در قبال پیگرد قانونی مصون ساخت. ما در مسیر مبارزه با فساد و از بین بردن تروریسم گام‌های محکمی خواهیم برداشت و این قبیل قطعنامه‌های شورای امنیت ما را از اراده‌مان باز نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: تلاش برخی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و ابرقدرت‌ها برای اعمال تحریم‌ها علیه یمن و اینکه برخی از طرف‌های داخلی نیز این رویکرد را تایید می‌کند، حکایت از توطئه‌ای علیه کشور ما دارد و این مساله مردم را وادار می‌کند تا از عبدالملک حوثی، رهبر جنبش انصارالله حمایت به عمل آورند.

این اظهارات چندین ساعت پس از آن صورت گرفت که اعضای شورای امنیت به پیش‌نویس قطعنامه‌ای رای دادند که در آن از جنبش مردمی انصارالله خواسته شده است تا قدرت را رها کند.

در همین حال جنبش انصارالله در بیانیه‌ای اعلام کرد: کمیته انقلابی از شورای امنیت می‌خواهد تا به اراده ملت یمن و حاکمیت این کشور احترام بگذارد و واقعبینانه عمل کرده و اقدامات خود را با تکیه بر منابع گمراه‌کننده اتخاذ نکند.

کمیته انقلابی یمن نیز تعجب خود را نسبت به مواضع شورای همکاری خلیج فارس که غیرقابل توجیه بود، اعلام کرد و تاکید داشت که این اقدامات به این حد رسید که از شورای امنیت درخواست شد تا در امور یمن مداخله کند.

کمیته انقلابی در مقابل از موضع مثبت روسیه و چین و مواضع تمامی کشورهایی که خواهان صلح بوده و خوار شدن ملت‌ها را نمی‌پذیرند، قدردانی کرد.

از سوی دیگر کمیته انقلابی وابسته به جنبش انصارالله اعلام کرد که با تشکیل کمیته عالی انقلابی برای اداره امور کشور موافقت کرده است. این اقدام پس از نشست روز گذشته در کاخ ریاست‌جمهوری در صنعاء صورت گرفت.

روزنامه المسیره وابسته به جنبش انصارالله اسامی 15 عضو از جمله دو زن را منتشر ساخته و اعلام کرد که آنها برای تشکیل کمیته عالی کاندیدا هستند که محمد الحوثی ریاست آن را برعهده خواهد داشت.

در این روزنامه همچنین فعالیت‌های این کمیته و ماموریت‌هایش که برای پیگیری اوضاع کشور تا زمان تشکیل نهادهای آن براساس بیانیه قانون اساسی است، اعلام کرد: این کمیته همچنین بر مسائل امنیتی، مالی و اقتصادی نظارت خواهد داشت و اقدامات لازم را برای حل و فصل هرگونه مشکلی با هماهنگی کمیته امنیتی اتخاذ می‌کند و از ماموریت‌های آن نیز پیگیری روند فعالیت‌ها در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و نهادهای کشور است.

از سوی دیگر، نماینده دائم یمن در قاهره خواهان تاخیر در برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای خارجه اتحادیه عرب شد که قرار است فردا برای بررسی اوضاع یمن برگزار شود.

نمایندگی یمن در یادداشتی از دبیرکل اتحادیه عرب خواست تا این نشست فوق‌العاده وزرای خارجه را به تعویق بیندازد تا این فرصت برای تلاش‌های جمال بن عمر، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن در جریان تماس‌هایش با گروه‌های سیاسی مختلف به وجود آید تا آنها به راه‌حل توافقی برای برون‌رفت از بحران کنونی دست یابند.

در پی این یادداشت نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نشستی را با معاونان ارشد خود جهت گفت‌وگو در مورد این درخواست صنعاء برگزار کرد.

دبیرکل اتحادیه عرب با تاکید بر اینکه اسرار دارد نشست شورای اتحادیه عرب در این خصوص برگزار شود، افزود: اگر برگزاری آن در سطح وزرا ممکن نباشد، نشست این شورا در سطح نمایندگان برگزار خواهد شد و رایزنی‌ها در حال حاضر در این خصوص در جریان است.

از سوی دیگر نادیه السقاف، وزیر اطلاع‌رسانی در دولت مستعفی یمن در صفحه خود در توییتر اعلام کرد که اوضاع جسمانی عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن به دلیل بیماری قلبی وی نابسامان است و او هرچه سریعتر باید برای درمان سفر کند.

السقاف عنوان داشت که وی و دو وزیر دیگر ملاقاتی با عبد ربه منصور هادی داشتند.

انتهای پیام

کد N730605

وبگردی