آفتاب
یک فعال دانشجویی :

انتقاد بدون استدلال و منطق به تخریب تبدیل می‌شود

انتقاد بدون استدلال و منطق به تخریب تبدیل می‌شود

دبیر سیاسی اسبق تشکل دانشجویی آرمان گفت: اگر در نقد از استدلال استفاده نشود و سفسطه‌ای به وجود بیاید، نقد به تخریب تبدیل می‌شود.

سامان ستوده در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌در ارتباط با ضرورت وجود نقد در یک جامعه آزاد اظهار کرد: نقد یکی از حقوق اساسی انسان‌ها است. در قانون اساسی کشور ما نیز در بند هشتم به آزادی کلام که همان امر به معروف و نهی از منکر است اشاره شده است، حق نقد هم مثل هر حق دیگری باید قیودی داشته باشد که یکی از مهمترین آن‌ها رعایت اخلاق است.

وی ادامه داد: اخلاق حکم می‌کند که عدله ، عدله‌ای نقد مستند باشد و شامل افترا نگردد .

این فعال دانشجویی تشخیص تفاوت تخریب و نقد را بسیار حساس دانست و گفت:‌ فرق تخریب و نقد امری بسیار حساس است. از طرفی نباید به دلیل تخریب جلوی نقد را بگیریم. همانطور که گفتم نقد کردن در چارچوب قانون امری پسندیده است. برای انجام نقد از طرفی باید قرائت های متفاوتی از قانون ارائه ندهیم زیرا جلوی نقد را می گیرد. اگر همه گروه های سیاسی بدون استفاده از رانت‌ها از شرایط سیاسی یکسانی برخوردار شوند حرفهایشان را می زنند و مردم بین صحبت های آن‌ها قضاوت می‌کنند.

ستوده خاطر نشان کرد : مردم و رسانه‌ها می‌توانند بین نقد و تخریب تفاوت قائل شوند و همچنین قدرت پاسخگویی نقد با نقد را نیز دارند. باید فضای نقد به روی مردم و نخبگان باز شود. انتقاد بدون استدلال و منطق به تخریب تبدیل می‌شود.

انتهای پیام

کد N730353

وبگردی