آفتاب
یک نماینده پیشین مجلس:

نمایندگان مجلس با بودجه برخورد سیاسی نکنند

نمایندگان مجلس با بودجه برخورد سیاسی نکنند

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در بررسی لایحه بودجه نباید نگاه سیاسی وجود داشته باشد، گفت: نباید در لایحه بودجه توقعات کاذب بوجود آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل شکوری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره لزوم همکاری مجلس و دولت درباره تصویب لایحه بودجه، اظهار کرد: با توجه به نزول بسیار زیاد قیمت نفت پیش‌بینی‌های دولت درباره تأمین بودجه از طریق درآمدهای نفتی قابل تأمین نیست، بنابراین مجلس باید این نکته را در نظر بگیرد و به دولت فشار نیاورد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که نمایندگان نباید با لایحه بودجه برخورد سیاسی کرده و رقیبان دولت گروکشی کنند،‌ تأکید کرد: هر دولتی که در این شرایط باشد قادر نیست که منابع مالی خود را به راحتی تأمین کند. سال‌های سال درآمدهای نفتی بودجه عمرانی کشور را تأمین می‌کرد اما اکنون تأمین این بودجه کار ساده‌ای نیست.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در ادامه، خاطرنشان کرد: نمایندگان باید توقعات خود را واقعی کنند. زیرا در غیر این صورت نه تنها دولت، بلکه کل نظام ضربه می‌بیند. برخی نمایندگان ممکن است بندهایی را در بودجه بگنجانند که این بندها عملیاتی نباشد. اما وجود همین بندها می‌تواند توقعات جامعه را بالا برده و دولت را در تنگنا قرار دهد. در این شرایط تضاد دولت و ملت ایجاد می‌شود.

این استاد دانشگاه همچنین افزود: در 500 سال گذشته فقط در دولت صفویه آشتی دولت و ملت وجود داشته و در سایر دولت‌ها و حکومت‌ها همواره تضادی میان دولت و ملت ایجاد شده که همین عامل موجب دست نیافتن کشور به توسعه شد. با پیروزی انقلاب اسلامی این تضاد از بین رفت. اما اگر توقعات کاذب و غیرقابل وصول از طریق لایحه بودجه ایجاد شود، مجدداً تضاد دولت و ملت احیا می‌شود.

وی در ادامه با بیان این‌که نمایندگان باید مطالبات خود را واقعی کنند،‌ افزود‌: در قضیه ریزگردهای خوزستان اینگونه القا می‌شود که این دولت مقصر است. در حالی که این ریزگردها علاوه بر ایران کشورهای منطقه را نیز تحت تأثیر قرار داده است. وجود ریزگردها علل مختلفی دارد که بخشی از آن به از بین رفتن نخلستان‌ها و تالاب‌ها در اثر جنگ هشت ساله ایران و عراق یا برخی سدسازی‌های نادرست مربوط می‌شود. در واقع مقصر فقط این دولت نیست، زیرا پدیده ریزگردها ریشه‌های برون مرزی هم دارد. البته دولت باید با اتخاذ سیاست‌ها درست به حل این مشکل کمک کند اما نباید اینگونه القا شود که دولت مقصر پدیده ریزگردهاست. در قضیه بودجه نیز نباید برخوردی مانند پدیده ریزگردها داشته باشیم.

شکوری همچنین تأکید کرد: نمایندگان باید برخورد واقعی با بودجه داشته باشند زیرا دست دولت خالی است و نمایندگان باید با دولت همراهی کنند.

این فعال سیاسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که توافق چند مرحله‌ای در مذاکرات هسته‌ای به نفع کشور نیست، اظهار کرد: این توافق می‌تواند کشور را در یک باتلاق قرار دهد زیرا طرف مقابل اجازه نمی‌دهد در مرحله دوم چیزی گیر دولت آید.

وی در پایان افزود: نه به نفع دولت است و نه به نفع ملت که مذاکرات هسته‌ای دومرحله‌ای شود.

انتهای پیام

کد N730336

وبگردی