آفتاب

عبدالله به نگرانی‌های شماری از رهبران جهادی افغان پاسخ داد

عبدالله به نگرانی‌های شماری از رهبران جهادی افغان پاسخ داد

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی، گفته است ارزشهای جهاد، متعلق به همه مردم افغانستان است و پایمال خواست‌های شخصی کسی نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، عبدالله که در نخستین جلسه شورای وزیران پس از رای گیری هشت تن از وزرای دولت سخن‌می‌گفت، صریحا به نگرانی‌هایی که روز گذشته از سوی برخی از رهبران جهادی ابراز شده بود پاسخ داد.

روز گذشته مصادف با بیست و ششمین سالروز خروج ارتش سرخ از افغانستان بود، شماری از رهبران گروه‌های جهادی با برگزاری اجتماعی نسبت به آنچه بی‌توجهی به ارزشهای جهاد و کنار زده شدن مجاهدین از دولت می‌خواندند، ابراز نگرانی کردند.

عبدرب الرسول سیاف از رهبران مجاهدین که از سخنرانان اصلی گردهمایی دیروز بود، از دولت خواست در مسایل کلان ملی از جمله مسایلی چون گفت‌وگوهای صلح با مخالفان و تغییر استراتژیک سیاست خارجی در قبال کشورهای همسایه، با رهبران مجاهدین مشورت کند.

رئیس اجرایی دولت وحدت ملی که خود و معاونانش نیز از چهره های مطرح جهادی هستند، در پاسخ به این اظهارات گفت: ارزشهای جهاد ارزشهای ماندگار افغانستان است که با خون هزاران شهید به دست آمده و این ارزشها تحت هیچ شرایطی پایمال امیال شخصی و خودخواهانه کسی نخواهد شد.

عبدالله عبدالله با اشاره به بخش مشخصی از انتقاد رهبران جهادی که مساله کنار زده شدن مجاهدین از دولت را مطرح کرده بودند، گفت: من به این موضوع معتقد نیستم که اگر خودم وزیر بودم رئیس بودم ارزشهای جهاد قدردانی شده و اگر نبودم نشده.

رئیس اجرایی دولت وحدت ملی همچنین گفت که پیامی که از آدرس گردهمایی دیروز منتشر شد، خاطر شماری از مجاهدین را آزرده کرده و قرار نبود چنین پیامی داده شود.

او گفت که در این مورد در فرصت مناسبی به تفصیل سخن خواهد گفت اما تاکید کرد که پیام دولت، پیام وحدت، همگرایی و همکاری برای برداشتن چالشهای پیش رو برای بهبود زندگی مردم و تامین امنیت است.

در هفته های اخیر، شماری از چهره های مجاهدین از جمله محمد اسماعیل خان وزیر پیشین انرژی و آب نیز از دولت وحدت ملی به شدت انتقاد کرده بود، اما این نخستین باری است که یک مقام ارشد دولتی به این انتقادها، با لحن صریحی پاسخ داده است.

کد N729849

وبگردی