آفتاب

خرید و فروش غیرقانونی فیش حج عمره کلاه‌برداری است

خرید و فروش غیرقانونی فیش حج عمره کلاه‌برداری است

مدیرکل حج و زیارت استان گیلان گفت: خرید و فروش غیرقانونی فیش حج عمره کلاه‌برداری است.

حسن یگانه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، افزود: این اقدام ضمن بر هم زدن نظم عمومی، مشکل شرعی نیز دارد.

وی با تصریح بر اینکه امکان جابه‌جایی فیش حج عمره وجود دارد و قانونی است، اظهار کرد: علاقه‌مندان به انجام فریضه حج عمره باید اجازه دهند که خداوند آنها را دعوت کند، زیرا با تهیه فیش حج عمره از طریق غیرقانونی و غیرشرعی، حج عمره درستی نخواهند داشت. انتقال فیش تنها به بستگان درجه یک امکان‌پذیر است و این مسئله در پشت حواله حج عمره درج شده است؛ همچنین در صورت تغییر نام خانوادگی بستگان درجه یک، انتقال فیش با بررسی‌های لازم انجام می‌شود.

مدیرکل حج و زیارت گیلان خاطرنشان کرد: اولویت اعزام با کسانی است که نوبت را رعایت کرده‌اند. افرادی مجاز به انتقال یا فروش فیش هستند که نوبت اعزام آنها به خانه خدا فرا رسیده است، در غیر این صورت این خرید و فروش امکان ندارد، لذا توصیه می‌شود در کارهای عبادی و اعتقادی خرید و فروش انجام نشود و با رعایت حق نوبت اعزام صورت گیرد.

یگانه خاطرنشان کرد: زائرانی که قصد فروش و انتقال فیش عمره را دارند می‌توانند به دفاتر خدمات زیارتی مورد تایید سازمان حج، مراجعه و نسبت به فروش یا انتقال فیش اقدام کنند، کسانی که امسال نوبت حج آنها فرا رسیده، اما به دلایل مالی توان رفتن ندارند تا سال آینده صبر کنند و در غیر این صورت می‌توانند فیش خود را به فروش برسانند.

آیت‌الله سید مجتبی رودباری، استاد برجسته اخلاق در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای گیلان، بر وجوب حج به شرط استطاعت تاکید کرد و ادامه داد: برای اشخاصی که واجد شرایط یا در اصطلاح مستطیع بوده و به حج واجب رفته‌اند و نیز کسانی که شرایط وجوب آن برایشان فراهم نیست حج رفتن و تکرار آن مستحب است.

مسئول مدرسه علمیه جامع رشت، خرید و فروش فیش حج تمتع را جایز ندانست و با تاکید بر رعایت حق‌الناس در نوبت اعزام، بیان کرد: تهیه فیش حج تمتع به مثابه فراهم شدن وسیله و مقدمات انجام یکی از فرایض مهم الهی است و بنابراین بر هر مسلمانی واجب است که حج تمتع را به جا بیاورد، البته خرید و فروش فیش حج عمره با رعایت حدود شرعی آن اشکالی ندارد.

انتهای پیام

کد N729786

وبگردی