آفتاب
عضو کمیسیون کشاورزی:

بحران آب از حد گذشته است

بحران آب از حد گذشته است

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تأکید بر این‌که بحران آب از حد خود گذشته گفت که کنترل آن در کوتاه مدت خیلی سخت خواهد بود.

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تأکید بر این‌که بحران آب از حد خود گذشته گفت که کنترل آن در کوتاه مدت خیلی سخت خواهد بود.

محمدتقی توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عنوان کرد: بارندگی به شدت کم شده و ذخایر آب ما محدود شده که همه این موارد مشکل ایجاد می‌کند؛ در گذشته زمانی که خشکسالی بود دولت نیاز آبی‌اش را از طریق آب زیرزمینی تأمین می‌کرد و ذخیره بزرگی در اختیار داشت، اما الان وضعیت آب زیرزمینی بحرانی است و اگر بارندگی نباشد منابع آب سطحی نیز پاسخگو نخواهد بود.

او افزود: دولت به دنبال این است که آب آشامیدنی را که در اولویت است تأمین کند، ولی این‌که به فکر کشاورزی و به دنبال آن امنیت غذایی باشد، شاید در ذهن مسئولین چندان بحرانی نباشد، این مسأله باعث می‌شود نتوانیم قضاوت کنیم که وزارت نیرو برای کنترل بحران آب موفق می‌شود یا نه.

نماینده مردم الیگودرز خاطرنشان کرد: تمهیداتی که می‌توان اندیشید صرفه‌جویی، بالا بردن راندمان و بهره‌وری در بخش کشاورزی، جلوگیری از مصارف بیهوده و غیراقتصادی آب است. اگر این کارهای مدیریتی انجام شود برخی مشکلات حل می‌شود ولی مسأله اینجاست که آب در اختیار مردم است به خصوص در بخش کشاورزی که کشاورزان به فکر سودآوری هستند و معمولاً سنتی عمل می‌کنند.

توکلی افزود: به طور کلی دولت سرمایه‌گذاری‌اش را در بخش آب افزایش می‌دهد و سعی می‌کند آب‌های مرزی را کنترل کند و اعتبار شبکه‌های آبیاری را بیشتر کند، اما اصل قضیه ورودی محدود ماست که اگر کم باشد برنامه‌ریزی روی آن بسیار سخت می‌شود.

او گفت: برای مثال ما در زمستان امسال برف چندانی نداشتیم که هشدار سختی است که برای سال آینده وضعیت آبی خوبی نداریم. خود برف ذخیره و تغذیه کننده چشمه‌ها و آب‌های زیرزمینی است، اما امسال در بهترین مناطق کشور که برف زیادی داشتیم برف نداریم و این یک هشدار بزرگ است. ما الان در فصل سرما قرار داریم و کسی این هشدار را جدی نمی‌گیرد اما وارد فصل گرما شدیم همه می‌گویند آب کم شده در صورتی که وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی باید از همین حالا هشدارهای خود را به کشاورزان و مردم شروع کنند و به آنها اطلاع‌رسانی کنند که منابع آبی محدود است و حتی برنامه کشت بدهند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: دولت می‌خواهد بحران آب را کنترل کند اما این بحران از حد پیشگیری گذشته و به حد درمان رسیده و درمان هم بسیار سخت است و شاید دولت نتواند آن‌طور که باید و شاید عمل کند.

انتهای پیام

کد N729617

وبگردی