آفتاب
عبدالباری عطوان بررسی کرد:

استراتژی شکست خورده کشورهای عربی خلیج‌فارس در یمن

استراتژی شکست خورده کشورهای عربی خلیج‌فارس در یمن

یکی از تحلیلگران جهان عرب به استراتژی کشورهای حوزه خلیج فارس در قبال یمن به ویژه سعودی ها پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالباری عطوان در مطلبی با اشاره به حوادث یمن به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر اینکه اگر توافق در یمن صورت نگیرد کشورهای شورای همکاری اقداماتی را برای حفظ منافع خود انجام می دهند پرداخته و آورده است: از نظر عملی این کشورها چه کاری می توانند برای حفظ منافع خود انجام دهند؟ آیا ارتش و ناوگان دریایی و هوایی برای هدف قرار دادن مراکز انصارالله اعزام خواهند کرد؟ به نظر ما کشورهای حوزه خلیج فارس دخالت نظامی در یمن نمی کنند.

وی می نویسد: هیچ نیروی نظامی در یمن وارد نشده است مگر اینکه شکست خورده یا حداقل پیروز نشده است. امپراتوری عثمانی و قبل از آن بریتانیا در یمن توفیقی به دست نیاورده اند. عبدالعزیز آل سعود به فرزندش فیصل هنگامی که به عمق یمن نفوذ کرد توصیه کرد سریعا بازگردد تا در دامی که راه نجاتی در آن نیست گرفتار نشود.

عطوان بیان کرد: تجربه جنگ عربستان و مصر در یمن سرانجام به شکست بزرگ عربی در سال 1967 منجر شد و نفعی به حال اعراب نداشت. بر این باور نیستیم که آمریکا که درگیر جنگ در افغانستان و عراق است بتواند وارد جنگ سومی در یمن شود و به خواسته های کشورهای حوزه خلیج فارس توجه کند.

عطوان تاکید کرد: سیاست های کشورهای حوزه خلیج فارس در یمن فاجعه بار و فاقد دیدگاه و استراتژی روشن و حساب شده ای است و مبالغه نکرده ایم اگر بگوییم که سیاست واحدی وجود ندارد. این کشورها نه در یمن و نه در هیچ کشور عربی دیگر موضع و استراتژی خاصی ندارند به طور مثال در سوریه قطر از یک گروه و عربستان از گروه دیگر و در لیبی امارات از خلیفه حفتر و گردانهای الزنتان و قطر از گروههای فجر لیبی و مصراته و دیگر گروههای افراطی حمایت می کند. در مصر نیز وضعیت به همین منوال است.

وی می افزاید: عربستان در یمن پس از هشتاد سال همپیمانی ندارد. حزب اصلاح(اخوان المسلمین)، آل الاحمر، قبیله حاشد، انصارالله و الحراک جنوبی(سنی) همپیمان عربستان نیستند. حتی در حال حاضر عبدالله صالح همپیمان سنتی سعودی ها نیز از ائتلاف آنها خارج شده است و علی سالم البیض رقیب سنتی را ترجیح داده است.

عطوان می نویسد: کشورهای شورای همکاری خلیج فارس موضع مشخصی در قبال فلسطین ندارند. از مواضع خصمانه آنها علیه حماس و جهاد اسلامی که بگذریم با رام الله نیز سرد هستند و در بحران سوریه موضع مشخصی ندارند.

سیاست عربستان فقیر نگه داشتن و تضعیف دولت مرکزی بوده است زیرا وحدت این کشور را خطری برای ثبات منطقه می دانند. دعوت از اردن و مغرب برای پیوستن به شورای همکاری و عدم دعوت از یمن در این راستا بود اما این سیاست نتیجه عکس داشته و به اصطلاح سحر ساحر به خودش بازگشته است.

وی در پایان می نویسد: کشورهای حوزه خلیج فارس به علت نداشتن استراتژی و تکیه بر آمریکا خود را آشفته می بینند.

کد N729545

وبگردی