آفتاب

مجمع مردمی قزاقستان پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام داد

مجمع مردمی قزاقستان پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام داد

مجمع مردمی قزاقستان تحت رهبری رئیس جمهوری این کشور پیشنهاد داده تا برای خروج کشور از بحران اقتصادی، انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، نور سلطان نظربایف، 74ساله که از 1989 رئیس جمهوری قزاقستان است ریاست مجمع مردمی این کشور را برعهده دارد که نمایندگانی از گروه‌های قومی در آن فعال هستند.

این مجمع در بیانیه‌ای اعلام کرد، ضرورت دارد که برای تقویت اقتصاد و تضمین تداوم سیاست کنونی کشور، انتخابات ریاست جمهوری زود هنگام برگزار شود.

این پیشهاد در حالی مطرح شده که نظربایف آنچنان که باید با چالش واقعی از جانب اپوزیسیون کوچک کشور در این انتخابات زود هنگام مواجه نیست و انتخاب آسان و بی‌دردسر وی می‌تواند به گمانه‌زنی‌ها درباره جانشین وی پایان دهد، مساله‌ای که از نزدیک زیر ذره بین سرمایه‌گذاران در قزاقستان است.

نظربایف با 96 درصد آراء توانست در انتخابات 2011 پیروز شود و دوره پنج ساله وی اواخر 2016 پایان می‌یابد.

اما این مجمع که نظربایف آن را ابزاری مناسب برای پیشبرد دموکراسی می‌داند، اعلام کرده که قزاقستان نمی‌تواند سال آتی میلادی هم انتخابات پارلمانی و هم ریاست جمهوری را برگزار کند. به نور سلطان نظربایف باید یک حکم جدید ملی برای تضمین گذار موفقیت آمیز از این بحران اقتصادی داده شود.

نظربایف که عنوانش "رهبر ملت" است از جانب قانون این اجازه را دارد هرچند بارکه می‌خواهد به عنوان رئیس جمهوری قزاقستان انتخاب شود و به صورت گسترده از جانب غرب و نهادهای حقوق بشر به خاطر متدهای خودکامه‌اش مورد انتقاد است.

انتهای پیام

کد N729440

وبگردی