آفتاب
پاک‌آیین اعلام کرد

رایزنی تهران و باکو درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای در سفر ظریف به آذربایجان

رایزنی تهران و باکو درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای در سفر ظریف به آذربایجان

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان گفت: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در سفرش به باکو درباره آخرین تحولات در خصوص مناقشه قره‌باغ با مقامات آذربایجانی گفت‌وگو خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسن پاک‌آئین، سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با خبرگزاری ترند درباره سفر محمدجواد ظریف به باکو، گفت: طرف آذربایجانی قرار است در این سفر وزیر امور خارجه ایران را درباره آخرین تحولات مناقشه قره‌باغ- ناگورنو و موضع باکو در این مسأله مطلع کند.

به گفته سفیر کشورمان ایران در ابتدای بروز جنگ میان آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ تلاش‌های زیادی برای میانجیگری میان دو کشور انجام داد اما هر دو طرف در این مناقشه میانجیگری گروه مینسک را پذیرفتند.

پاک آئین در این باره گفت: ایران به تصمیم آذربایجان و ارمنستان احترم گذاشت و دست از میانجیگری برداشت. اگرچه درباره فعالیت‌های گروه مینسک خوش‌بین نبود.

به گزارش خبرگزاری ترند، مناقشه قره‌باغ در سال 1988 پس از آنکه ارمنستان مدعی تسلط بر این منطقه علیه آذربایجان شد آغاز شد و در نتیجه آن نیروهای ارمنستان توانستند در سال 1992 بر 20 درصد از خاک آذربایجان شامل منطقه قره‌باغ-ناگورنو و مناطق اطراف آن تسلط یابند.

دو کشور در سال 1994 با میانجیگری گروه مینسک متشکل از روسیه، فرانسه و آمریکا توافق آتش‌بس امضا کردند و این گروه هنوز وظیفه برگزاری مذاکرات صلح در این زمینه را بر عهده دارد.

سفیر ایران در باکو همچنین با اشاره به اختلافات میان آذربایجان و ارمنستان در این زمینه، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای این موضوع اهمیت قائل است و از برقراری صلح میان دو کشور بر سر مناقشه قره‌باغ حمایت می‌کند.

وی تأکید کرد: ایران بر این باور است که این مناقشه به نفع کشورهای منطقه نیست و تهران از هیچ تلاشی برای پایان دادن به این مناقشه دریغ نخواهد کرد.

سفیر کشورمان علاوه بر این درباره دیدارهای رسمی میان محمدجواد ظریف و مقامات آذربایجانی گفت که این دیدارها صبح روز دوشنبه 16 فوریه آغاز خواهد شد و ظریف قرار است با الهام علی‌اف رئیس جمهور، ‌نخست وزیر، وزیر امور خارجه و رئیس پارلمان آذربایجان دیدار کند.

وی ادامه داد: دو طرف در این دیدارها قرار است درباره اجرای توافقات میان ایران و آذربایجان در زمینه‌های مختلف به ویژه همکاری‌های اقتصادی رایزنی کنند.

پاک آئین اظهار کرد: تهران و باکو همچنین درباره شرایط حساس منطقه و دیدگاه‌های مشترک دو کشور در خصوص مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم گفت‌وگو خواهند کرد.

سفیر کشورمان گفت که مقامات تهران و آذربایجان در سفر ظریف به باکو همچنین درباره همکاری در سازمان‌های بین‌المللی و تلاش برای یافتن راه حلی برای پایان دادن به مناقشات منطقه‌ای رایزنی خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، وزیر امور خارجه ایران عصر روز دوشنبه (امروز) پس از باکو به بلاروس سفر خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N729266

وبگردی