آفتاب

شکسته شدن صدها سنگ قبر در گورستان یهودیان فرانسه

شکسته شدن صدها سنگ قبر در گورستان یهودیان فرانسه

وزیر کشور فرانسه از شکسته شدن صدها قبر در گورستان یهودیان در شمال شرق این کشور خبر داد و این اقدام را یک اقدام نفرت‌انگیز و منزجرکننده خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، برنارد کازنوو، وزیر کشور فرانسه در پی وقوع این رخداد در شهر «سار- اونیون» در منطقه «آلساس» گفت: فرانسه این درد و رنج را علیه ارزش‌هایی که برای تمام مردم کشور است، برنمی‌تابد. هر اقدامی برای شناسایی، بازجویی و اجرای عدالت در مورد شخص یا اشخاص عامل این اقدام صورت می‌گیرد.

پلیس محلی وقوع این رخداد را به عنوان صحنه جرم محصور کرده و بازرسان از استراسبورگ به محل وقوع جرم اعزام شدند.

یکی از منابع مطلع با اعلام اینکه هیچ مطلبی بر روی سنگ‌های قبر نوشته نشده، گفت: حدود 300 سنگ قبر در گورستان یهودیان شکسته شده است.

پلیس محلی و بازپرس برای بررسی صحنه جرم به گورستان رفته و رنه گوتمن، خاخام ارشد نیز به محل رفت.

فیلیپ ریشر، رئیس منطقه آلساس گفت: این تصویری از خرابکاری است. سنگ‌های قبر یهودیان مربوط به قرن 19 به راحتی شکسته نمی‌شوند و رخداد روز یکشنبه یک اقدام ویرانگر بوده است.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز این اقدام را «وحشیانه و نفرت‌انگیز» خواند و مانوئل والس، نخست‌وزیر این کشور نیز در توییتر نوشت: این اقدامی ضدیهود و شرم‌آور است.

این نخستین‌باری نیست که قبرستان یهودیان در سار- اونیون مورد هدف قرار گرفته است.

در سال 1988 حدود 60 سنگ قبر و در سال 2001 حدود 54 مقبره شکسته و مخدوش شد.

راجر کوکرمن، رئیس شورای نمایندگی نهادهای یهود در فرانسه نیز گفت: من از تمام این اقدامات ضدیهود خسته شده‌ام. اینچنین اقدامات وحشیانه‌ای نشان‌دهنده فقدان ارزش‌های اخلاقی و معنوی و نشان‌دهنده ناکامی در سیستم آموزش ملی فرانسه است.

انتهای پیام

کد N729179

وبگردی