آفتاب

سیا تسلیحات شیمیایی غارت‌ شده عراق را خریداری کرده بود

سیا تسلیحات شیمیایی غارت‌ شده عراق را خریداری کرده بود

آمریکا پس از حمله به عراق در سال 2003 تسلیحات شیمیایی باقی‌ مانده این کشور را زیر نظر سازمان ملل از بین برد اما اواخر 2005 تا اوایل 2006 سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا حدود 400 موشک مربوط به برنامه تسلیحات شیمیایی عراق را خریداری و نابود کرده بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، سازمان سیا که در دوران اشغال عراق با نیروهای آمریکایی همکاری می‌کرد، مرتبا راکت‌های مسلح به گاز اعصاب را از یک فروشنده عراقی خریداری می‌کرد به این بهانه که تسلیحات شیمیایی قدیمی و باقی‌مانده به دست تروریست‌ها و یا گروه‌های شبه‌نظامی نیفتد.

طرح غیرعادی خرید تسلیحات که به "عملیات طمع" معروف بود، در سال 2005 و 2006 ادامه یافت و ارتش آمریکا آن را موفقیتی در خلع سلاح می‌دانست. این طرح موجب امحای دست‌کم 400 راکت بوراک (Borak) شد که یکی از تسلیحات شیمیایی ممنوعه در جامعه بین‌الملل است که صدام در دهه 1980 تولید کرده بود. راکت‌های بوراک مخصوص انتشار عوامل اعصاب است. تسلیحات مذکور در دوران جنگ ایران و عراق در دهه 1980 پر شده بود و زمانی که عراق تمام زرادخانه‌هایش را پس از 1991 در اختیار سازمان ملل قرار داد، این تسلیحات شمارش نشد.

تاریخ انقضای این تسلیحات به پایان رسیده بود و شرایط آنها به گونه‌ای نبود که بتوان از آنها استفاده کرد. با این حال، برخی از مقامات آمریکایی از توانایی برخی از راکت‌ها با وجودی اینکه سال‌ها در انبار بوده‌اند، ابراز شگفتی کردند. برخی از راکت‌ها نیز خالی و یا حاوی مواد غیرکشنده بودند. برخی از راکت‌ها نیز مملو از عامل اعصاب سارین بودند که درصد خلوص بالایی داشت.

تحقیقات روزنامه نیویورک تایمز که در اکتبر گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد که ارتش آمریکا هزاران کلاهک شیمیایی قدیمی را در عراق امحا کرد اما دولت آمریکا این اطلاعات را از مردم و نیروها مخفی کرده است.

انتهای پیام

کد N729147

وبگردی