آفتاب
با تلاش زنگنه مصوب شد/

مجوز مجلس به وزارت نفت برای انتشار اوراق مشارکت توسعه میادین

مجوز مجلس به وزارت نفت برای انتشار اوراق مشارکت توسعه میادین

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب بندی به وزارت نفت اجازه دادند برای توسعه میادین مشترک ۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر کند.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه در دستور کار مجلس قرار گرفت.

بررسی بند الحاقی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت که بر اساس آن به وزارت نفت برای سرمایه‌گذاری در میادین مشترک اجازه انتشار اوراق مشارکت داده می شد.

تعدادی از نمایندگان پیشنهاد حذف این بند الحاقی را مطرح کردند که زنگنه، وزیر نفت به عنوان نماینده دولت در مخالفت با این پیشنهاد در جایگاه حاضر شد.

وی گفت: مجلس طبق قانون مقرر کرده که ۱۴.۵ درصد درآمدهای نفتی در وزارت نفت و برای توسعه میادین اختصاص یابد. در سال ۹۴ با قیمت نفت ۴۰ دلار و فروش یک‌میلیون‌وخورده‌ای بشکه نفت آنچه به وزارت نفت می رسد، تنها درآمد ۳ میلیون دلاری است که حتی جاری خود را نیز نمی تواند بگذراند، چه برسد به سرمایه‌گذاری در میادین مشترک.

وزیر نفت با طرح این سوال از مجلس که از کجا بیاوریم در میادین مشترک سرمایه‌گذاری کنیم؟، توضیح داد: راهکاری که کمیسیون انرژی و تلفیق برای حل این مشکل در نظر گرفت، انتشار اوراق مشارکت و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی بود.

زنگنه ادامه داد: ما در شرایط تحریم قرار داریم و باید راهکاری برای توسعه میادین مشترک پیدا کنیم. در سال ۹۰، ۲۱ میلیارد دلار در میادین مشترک سرمایه‌گذاری شد و در سال ۹۱، ۱۹ میلیارد دلار، در سال آینده با توجه به کاهش قیمت نفت منابع برای سرمایه‌گذاری صفر است.

وی با تاکید بر اینکه نمی توان روی برداشته شدن تحریم‌ها حساب کرد، اظهار داشت: ما باید با استفاده از منابع داخلی مشکل سرمایه‌گذاری در میادین مشترک را مشخص کنیم.

وزیر نفت در پایان تضمین کرد که اصل و سود اوراق مشارکت را پرداخت کند.

بر این اساس، نمایندگان با پیشنهاد حذف این بند مخالفت کردند.

بر اساس بند الحاقی به وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذیربط اجازه داده شد با تصویب شورای اقتصاد به منظور سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز با اولویت میادین مشترک نسبت به انتشار اوراق مشارکت ارزی- ریالی از طریق بازار سرمایه در سقف ۵۰ هزار میلیارد ریال با تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق از محل تولیدات همان طرح ها اقدام کنند.

کد N729127

وبگردی