آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

بهشتی‌پور: شانس توافق مینسک با وجود نقض در ساعات اولیه بالاست

بهشتی‌پور: شانس توافق مینسک با وجود نقض در ساعات اولیه بالاست

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر این‌که تدوام بحران اوکراین می تواند بر معادلات بین المللی تاثیرگذار باشد، ‌تصریح کرد: برخی در داخل ایران تصور می‌کنند که هرچه روسیه، آمریکا و اروپا با هم درگیر باشند به نفع ایران است اما دوره این‌گونه نگاه‌ها گذشته است.

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره توافق مینسک پس از مذاکرات چهار جانبه اوکراین، روسیه،‌ آلمان و فرانسه برای حل و برون رفت از بحران اوکراین، گفت: با توجه به این‌که از یک سو بازیگران داخلی و دولت اوکراین توانسته‌اند به توافق رسیده و به خواسته‌های خود برسند و از طرف دیگر بازیگران خارجی مانند آلمان، فرانسه، روسیه و آمریکا به توافق رسیده‌اند شانس موفقیت این توافق با وجود نقض آن در ساعات اولیه بالا است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد دو طرف علاقمند هستند که به این توافق پایبند بمانند تا این‌که درباره آینده اوکراین تعیین تکلیف شود. مسأله اوکراین نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. زیرا بخش غربی این کشور طرفدار الحاق این کشور به اتحادیه اروپا است و بخش شرقی تمایل دارد که روابط خود را با روسیه نزدیک کند. این توافق توانسته است فضای خوبی را فراهم کند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با تأکید بر این‌که بازیگران بین‌المللی در بحران اوکراین نقش بسیار تعیین‌ کننده‌ای دارند، گفت: بیشتر اختلافات موجود بر سر این است که روسیه شبه جزیره کریمه که منطقه استراتژیک است را در دست گرفته است. به هر حال در اوکراین دخالت‌های غربی بدون شک وجود داشته اما الحاق جزیره کریمه می‌تواند توان استراتژیک را میان روسیه و اروپا برهم زند و دوره جدیدی را میان این دو منطقه ایجاد کند.

وی تصریح کرد: اکنون باید دید که آیا این آتش‌بس ایجاد شده می‌تواند باعث گردهم آمدن اروپا و روسیه برای دستیابی به یک مدل جدید امنیتی شود.

وی با تأکید بر لزوم انجام این توافق و پایبندی طرفین بر آن افزود: اگر این توافق به سرانجام نرسد در این صورت شاهد یک بحران وسیع بین‌المللی خواهیم بود. زیرا اوکراین یک کشور بسیار مهم هم برای اروپا، روسیه و آمریکا است.

بهشتی‌پور اضافه کرد: برخی در داخل ایران تصور می‌کنند که هر چه اروپا، روسیه و آمریکا با یکدیگر درگیر شوند به نفع ایران است اما ابعاد جهانی بحران اوکراین می‌تواند به حدی باشد که تأثیر بسیاری بر معادلات بین‌المللی بگذارد و این تأثیرات نه تنها برای ما مثبت نبوده بلکه می‌تواند اثرات منفی به همراه داشته باشد و دوره این‌گونه نگاه‌ها با توجه به شرایط دنیای امروز گذشته است.

وی با اشاره به تأثیر اوج‌گیری اختلافات میان روسیه و آمریکا بر سر مسائل بین‌المللی، تصریح کرد: این بحران نه تنها می‌تواند بر مذاکرات هسته‌ای بلکه بر تمامی معادلات بین‌المللی تأثیر بگذارد. در دنیای امروز نمی‌توان گفت که یک بحران بر کشورهای دیگر تأثیری ندارد و بهترین حالت درباره مسأله اوکراین این است که این مناقشه هرچه سریع‌تر به پایان برسد.

انتهای پیام

کد N729016

وبگردی