آفتاب

آزادی موصل محور دیدار بارزانی و هیات آمریکایی/تشکیل لشگری از عشایر الانبار

آزادی موصل محور دیدار بارزانی و هیات آمریکایی/تشکیل لشگری از عشایر الانبار

رئیس اقلیم کردستان عراق در دیدار با فرمانده آمریکایی راه‌های بازپس گیری شهر موصل در شمال عراق و هماهنگی‌ نظامی میان دو طرف را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی ایلاف، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با ژوزف وتل، فرمانده عملیات ویژه در ارتش آمریکا و استوارت جونز، سفیر آمریکا در عراق و تعدادی از افسران و مشاوران نظامی آمریکایی دیدار کرد.

وی در این دیدار ملزومات روند باز پس گیری موصل و درگیری‌ها با داعش و همچنین هماهنگی میان نیروهای ائتلاف با پیشمرگ‌ها را مورد بررسی قرار داد.

اقلیم کردستان نیز در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: هماهنگی میان ائتلاف و پیشمرگ‌ها به نتایج مثبتی انجامید و انتظار می‌رود همکاری و هماهنگی میان دو طرف تقویت شود چرا که ارتش آمریکا تمام تلاش خود را برای کمک و حمایت از پیشمرگ‌ها می‌کند.

بارزانی در این مذاکرات تصریح کرد که داعش خطری بر همگان است و هیچ کس نمی‌تواند خود را از تهدید آن دور نگه دارد.

وی خاطرنشان کرد که باید راه حل نظامی همراه با مقابله فکری با اندیشه رادیکالی و همچنین خشکاندن منابع مالی آن و قطع کردن راه‌های امدادرسانی به این گروه و محدود کردن تحرکات تروریست‌ها در بین کشورها صورت بگیرد.

در همین حال، این هیات آمریکایی به ادامه هماهنگی میان پیشمرگ‌ها با نیروهای ائتلاف که نتایج خوبی را رقم زده‌اند تاکید کرد و گفت: ارتش آمریکا با تمام توان کمک‌های لازم را به نیروهای پیشمرگ ارائه می‌دهد.

ناظران نیز بر این باور هستند که حضور فرمانده نیروهای ویژه آمریکایی در عراق نشانگر آمادگی‌ها برای جنگ خیابانی است که نیروهای عراق با حمایت نیروهای آمریکایی برای بیرون راندن نیروهای داعش از موصل ترتیب خواهند داد.

در همین حال، هیاتی از شیوخ عشایر و علمای دینی از استان الانبار وارد استان کربلا شدند تا با عبدالمهدی الکربلایی، نماینده آیت‌الله سیستانی، مرجع عالی قدر شیعیان در کربلا دیدار کنند.

خضر الجغیفی، از اعضای این هیات در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی عنوان داشت: هدف از سفر این هیات این بود که از مرجع شیعیان خواسته شود تا به دولت برای ارسال حمایت‌های نظامی بیشتر به استان الانبار اعمال فشار کند.

وی افزود: ما خواستیم تا نماینده مرجع عالی قدر شیعیان را از اوضاع امنیتی در این استان و به ویژه شهر البغدادی در غرب الرمادی آگاه کنیم.

الجغیفی گفت: ما به نماینده آیت‌الله سیستانی اعلام کردیم که نیازمند حمایت‌های بیشتری در سطح کمک‌های غذایی برای شهرستان محاصره شده حدیثه هستیم. مرجعیت نیز با فرستادن کمک‌های غذایی فوری به الانبار موافقت کردند.

از سوی دیگر، صباح کرحوت، رئیس شورای استان الانبار گفت: این شورا تصمیم گرفته است لشگری نظامی متشکل از 10 هزار تن از 20 عشیره از عشایر این استان تشکیل دهد.

دولت مرکزی نیز با تشکیل این لشگر و مسلح کردن آن در سریع‌ترین زمان ممکن موافقت کرده است.

کرحوت گفت: پس از نشست گسترده‌ای میان مسئولان و شیوخ عشایر در استان الانبار هر عشیره 500 تن از اعضای خود را برای عضویت در این گروه که وابسته به ارتش خواهد بود، اعزام می‌کند. روند مسلح کردن نیز از سوی دولت فدرال و وزارت خانه‌های کشور و دفاع صورت می‌گیرد و کشورهای ائتلاف نیز کمک‌ها و تسلیحاتی را ارائه می‌دهند.

تروریست‌های داعش نیز در شهر البغدادی 28 تن از نیروهای پلیس را ربوده و سه تن از آن‌ها را به ضرب گلوله کشتند.

در این راستا قاسم العبیدی، رئیس پلیس شهر البغدادی در استان الانبار گفت: داعش همچنان مجتمع مسکونی در شهر البغدادی را تحت محاصره دارد اما هیچ تجهیزات نظامی به دست آن نرسیده و ما تجهیزات این گروه را از بین برده‌ایم. در این مجتمع 1200 خانواده یعنی 6000 شهروند تحت محاصره داعش هستند.

انتهای پیام

کد N729013

وبگردی