آفتاب
هاآرتض خبر داد:

آمریکا دسترسی نتانیاهو به اطلاعات مذاکرات ایران را محدود کرده است

آمریکا دسترسی نتانیاهو به اطلاعات مذاکرات ایران را محدود کرده است

دولت آمریکا با این توجیه که نتانیاهو از اطلاعات مذاکرات هسته ای ایران استفاده سیاسی کرده و شانس رسیدن به توافق احتمالی را کاهش می دهد، دسترسی وی به اطلاعات مربوط به پیشرفت گفتگوها را محدود کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هاآرتض، در پی بروز تنش میان کابینه اسرائیل و دولت آمریکا و از آنجا که در شرایط فعلی منافع آمریکا در مورد ایران با منافع اسرائیل در این مورد تفاوت دارد، کاخ سفید دسترسی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل، به آخرین اطلاعات مربوط به پیشرفت مذکرات هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5 را محدود کرده است. 

دیپلمات های رژیم صهیونیستی با تائید این مطلب می گویند: آمریکائی ها از این می ترسند که نتانیاهو بخواهد اطلاعات مربوط به پیشرفت مذاکرات هسته ای ایران را بر اساس نیازهای سیاسی خود در انتخابات مورد استفاده قرار داده و تلاش کند تا مذاکرات میان ایران و کشورهای 1+5 را کم اهمیت کند از همین رو واشنگتن اطلاعات زیادی را در این رابطه در اختیار تل آویو قرار نمی دهد.

هاآرتض در ادامه می نویسد: یکی از دلایل اصلی خودداری آمریکا از ارائه اطلاعات جدید و دقیق به اسرائیل، ترس از درز کردن این اطلاعات به بیرون است. از همین رو در مورد عمق صحبت های انجام شده و اینکه گفتگوها تا چه حد پیشرفت داشته و اینکه آیا توافق میان طرفین حاصل شده یا خیر، مطلبی در اختیار تل آویو قرار نمی گیرد. 

برای مثال اخیرا آمریکا متوجه شد اطلاعاتی که در مورد صحبت های انجام گرفته در مذاکرات در مورد سانتریفیوژهای ایران، به رسانه های اسرائیل رسیده از همین رو برای مطمئن شدن از عدم درز اطلاعات دسترسی تل اویو به این اطلاعات را محدود کرده است. 

به گزارش مهر، انتشار این گزارش از سوی هاارتض نشان می دهد که اختلافات بوجود آمده میان نتانیاهو و اوباما بویژه در مورد ایران، اختلافاتی اساسی است و شخص رئیس جمهور آمریکا نیز در کنفرانس خبری مشترک خود با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، صریحا به این نکته اشاره کرد که با نتانیاهو بر سر ایران مشکل دارد. 

کد N728620

وبگردی