آفتاب
رجبی دوانی در نشست ریزش‌ها:

امام علی(ع) هم در دوران حکومتش برخی خائنین را «حصر» می‌کرد

امام علی(ع) هم در دوران حکومتش برخی خائنین را «حصر» می‌کرد

رجبی‌دوانی با بیان اینکه کسانی که تصور می‌کنند در رحمت نظام برای خائنین به ولایت باز است اشتباه می‌کنند گفت: اگر انتظار دارید شمر و ابن زیاد از اعمالشان توبه کنند، سران فتنه هم توب می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین رجبی دوانی استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مسائل تاریخی در نشست ریزش ها، بررسی ۴ سال حصر فتنه گران که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه در ریزش ها و رویش ها فقط اشخاص مطرح نیستند بلکه ارزش ها هم مطرح است، اظهار کرد: ممکن است یکسری ارزش ها در سیر زمان رنگ ببازد و از طرفی یکسری از ارزش های دیگر رشد کند و باعث تعالی جامعه شود.

وی افزود: با توجه به تغییرات در ارزش ها، افراد می تواند ریزش هایی داشته باشند. ریزش و رویش یک امر همیشگی است و قرآن می فرماید در فتنه ها است که کذب و صدق ایمان مومنین مشخص می شود بنابراین ریزش ها و رویش ها بعد از بروز فتنه ها به وجود می آید.

رجبی دوانی با اشاره به ریشه تاریخی مسئله حصر خاطرنشان کرد: در جریان فتنه جمل وقتی آن توطئه شکست خورد و عایشه اسیر شد، کلام امیر المومنین خطاب به او گویای جرم وی بوده است.

وی افزود: حکم جرایم عایشه اعدام بود اما امام علی (ع) به حرمت همسری پیامبر (ص) و مصلحتی بالاتر او را محاکمه نکرد بلکه در حصر قرار داد.

رجبی دوانی با بیان اینکه امیر المومنین صرفا برای مصلحتی بالاتر عایشه را در حصر قرار داد، گفت: امام علی (ع) به عایشه گفت باید به مدینه بازگردد و در خانه ای که پیامبر (ص) تعیین کرده است تا دم مرگ در آن باشد؛ این یعنی حصر.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: برخی مصلحت های بالاتر ایجاب می کند که حکم خدا مسکوت گذاشته شود و احکام ثانویه در قبال آن اجرا گردد.

وی با تاکید بر اینکه در خلافت امام علی (ع) ما مواردی داریم که فردی بدون محاکمه به زندان انداخته شده بود، گفت: در تاریخ آمده است یک فردی از بیت المال اختلاس کرده بود و امیر المومنین او را به زندان انداخت و آن فرد سپس فرار کرد که امام خانه او را خراب کرد. حتی یک موردی داریم که یکی از افراد کوفی به امام علی (ع) خیانت ورزید که امام بعد از فرار او خانه او را تخریب کرد.

رجبی دوانی با اشاره به اعمال مصلحت های امام خمینی (ره) در ابتدای انقلاب نیز گفت: امام (ره) سران حزب توده و ناخدا افضلی فرمانده نیروی دریایی وقت را که به نظام اسلامی خیانت کرده بود را اعدام کرد اما کیانوری و طبری را اعدام نکرد و این به خاطر مصلحت های بالاتر بود.

وی با اشاره به اینکه سران فتنه با خیانت و خباثتی که مرتکب شدند جرمی بدتر از قتل نفس انجام دادند، اظهار کرد: اگر آنها قتل نفس انجام می دادند برایشان بهتر بود که به نظام اسلامی خیانت کردند. اگر انتظار دارید شمر و عبیدالله بن زیاد از اعمالشان توبه کنند، سران فتنه هم از اقدامات خود توبه می کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: کسانی که تصور می کنند در رحمت نظام برای خائنین به ولایت باز است اشتباه می کنند. شاید ممکن است برخی سیاسیون تحت فشار باشند و به برخی امیدواری هایی را در مورد سران فتنه بدهند اما من خواهش می کنم از سیره اهل بیت خرج نکنند.

رجبی دوانی در پایان گفت: سران فتنه با «حُر» و «وحشی» در صدر اسلام قابل قیاس نیستند اما برخی می خواهند با تشبیه این افراد با نادمین صدر اسلام با اغراض سیاسی به نظام اسلامی ضربه وارد کنند.

کد N728230

وبگردی